Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle

brevkassespørgsmål

Bøjle

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Niels Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få bøjle på, da mine fortænder krydser hinanden, jeg har hugtænder og mine tænder i undermunden sidder grimt. Jeg har prøvet at spørge tandlægen om jeg kunne få bøjle på, men de sagde at det ikke var sikkert. Mine forældre siger at hun gerne vil betale for at jeg kan få bøjle på. Hvad koster sådan noget ca? Der er så en af mine veninder, som har fortalt mig at hendes bøjle tit går i stykker. Skal man selv betale for at få den repareret? På forhånd tak

Svar:

Hej pige 14 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at både du og dine forældre er indstillet på at du skal have rettet tænder.
Der er to måder at få rettet tænder på. Den ene er gratis for dig og er noget din kommune tilbyder dig. Den anden betaler du selv for.
Den gratis først: ligesom det er gratis for børn og unge under 18 år at gå almindeligt til tandlæge, så er det gratis for dig at få rettet dine tænder. Men dine tænder skal være så skæve, at du kan tage skade af det som voksen.
Sundhedsstyrelsen har skrevet en vejledning om dette og i alle kommuner er der specialister, som kan vurdere om lige netop du kan få rettet tænderne gratis. Jeg tænker, at når du er 14 år, så er der allerede en almindelig tandlæge, der har set på din tandstilling og vurderet, at dine tænder ikke er skæve nok. Men jeg læser også dit spørgsmål sådan, at du ikke synes, du har fået et klart svar.
Så for at finde ud af om du kan få rettet, vil jeg foreslå at du – sammen med dine forældre – beder om at få en tid til en samtale med en tandretningsspecialist og at du beder om at få en vurdering af, om du kan få tandretning. Nogen tandstillinger ligger lige på grænsen til, om man kan få gratis tandretning. Og så kan det være, at det at du og dine forældre møder op og beder om en forklaring, kan gøre at specialisten vælger at give dig et tilbud. Og i hvert fald kan du få klar besked.
Hvis specialisten vurderer, at du ikke kan få gratis tandretning, kan han eller hun hjælpe dig med, hvor du kan finde en privat specialist, du kan få rettet tænder hos.
Du kan også få en foreløbig vurdering af, hvilken slags behandling der er den rigtige for dig - og hvor dyrt det er. Du skal regne med at tandretning hos en privat specialist normalt koster mellem 25.000 og 40.000. Og du skal selv betale det hele.
Held og lykke med projektet
Niels Hansen, tandlæge