Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

2 spørgsmål!

brevkassespørgsmål

2 spørgsmål!

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej, 1. det fordi jeg tror jeg har 2! huller i mine kindtænder min jeg vil ikke hen til min egen tandlæge fordi de kan ikke give mig nok bedøvelse jeg besvimer nemlig når jeg ser nåle så de gir mig latter gas også gir hun mig ikke nok bedøvelse så jeg kan mærke når hun bore mig selv om at jeg ligger og græder og siger hun skal stoppre, stopper hun ikke hun skælder mig bare ud og siger at hun ikke kan lave noget på mig når jeg græder for man skal jo trække vejert gemmen næsen når man for latter gas hvad skal jeg gøre! :'( 2. ja jeg har lidt skæve tænder og jeg hader dem! og jeg vil faktisk gerne have bøjle på men min tandlæge siger at mine tænder er så lige som de overhovdet kan være men selv min mor og far siger de er skæve jeg ved godt de skal have tilladelse af kummunen men jeg er så ked af det over mine tænder alle fra min klasse undtagen mig kom der over og fik et tjek over om de skulle have bøjle på undtagen mig så jeg selv gik der over tilsidst og hun kiggede ikke engang ind i munden på mig! hvad skal jeg gøre :'(

Svar:

Hej Pige 13 år

Jeg kan læse, at du har det rigtig svært med at gå til tandlæge. Du er god til at forklare, hvad det er, du har problemer med. Og jeg kan se, at du ikke synes, at din tandlæge hjælper dig.

Jeg kan ikke lige give dig et nemt og enkelt svar. Også fordi du spørger om mange forskellige ting. Men jeg prøver alligevel at svare dig.

Jeg vil starte med at sige til dig, at ingen tandlæge må gøre noget ved dine tænder, hvis du ikke vil have det. Men du kan ikke bestemme helt selv. Dine forældre skal være med, indtil du fylder 15 år.

Og derefter vil jeg sige til dig, at det lyder, som om du ikke har det godt med din nuværende tandlæge. Du skal vide, at du har ret til at vælge en anden tandlæge i din kommune.

Og så vil jer prøve at skrive, hvad jeg synes du skal gøre:

Allerførst bliver du nødt til at snakke med dine forældre om, hvordan du har det med din tandlæge og hvad der sker hos tandlægen.

Og så må I finde ud af, om du overhovedet vil til tandlæge.

Hvis du ikke vil, så er det jo meget enkelt. Det kan I ringe og fortælle tandplejen.

Hvis du godt vil til tandlæge, så må I finde ud af, hvad du vil være med til hos tandlægen.

Når I har fundet ud af det, vil jeg foreslå dig, at du får dine forældre til at ringe til tandplejen og aftale en tid. Men at det skal være hos en anden tandlæge.

Og så må du tage dine forældre med til tandlæge. Og fortælle tandlægen hvordan du har det med tandlæger og hvad du vil være med til. Jeg vil tro, at de fleste tandlæger gerne vil hjælpe dig.

Jeg tænker, at det vil være smart af dig at få set dine tænder efter. Aftal med tandlægen, at du kun får set på tænderne. Når du har fået set på dem, så stå ud af tandlægestolen og få tandlægen til at forklare dig og dine forældre, om der er noget i vejen med dine tænder.

Hvis der er noget i vejen, så må du og dine forældre og tandlægen sammen se, om I kan lave en aftale om, hvad der kan gøres, hvordan det kan gøres og om du vil være med til det.

Jeg kan fortælle dig, at jeg er vant til at aftale meget nøjagtigt, hvad jeg må gøre med nogle af de børn og unge, der går til tandlæge hos mig. Det er helt OK med mig. Men jeg kan jo ikke kan trylle. Så hvis de ikke vil bores, kan jeg ikke reparere deres tænder. Og så må vi jo snakke om, hvad de så vil være med til. Men det er altså dem, der har tænderne, der bestemmer!

Så er der det med dine skæve tænder. Det er rigtigt, at tandlægerne har regler for, hvilke børn og unge, der kan få rettet tænder. Hvis dine tænder ikke er ”skæve” nok, så har du ikke ret til at få gratis tandregulering. Men jeg synes at du skal tænke dig meget om, før du beder om at få rettet tænder. Tandregulering tager lang tid, man skal mange gange til tandlæge og mange børn og unge synes, at det er ubehageligt. Det er min erfaring, at de børn og unge, der ikke kan klare almindelig tandbehanding, heller ikke kan klare at få rettet deres tænder.

Hvis du får det bedre med at gå til tandlæge senere, kan det sagtens lade sig gøre at få rettet dine tænder. Også selv om du er blevet ældre. Den eneste ulempe er, at du selv skal betale.

Men jeg tænker, at det vigtigste er, at du finder en tandlæge, du har tillid til. Og derfor er mit råd til dig at starte med at snakke med dine forældre. At finde ud af, hvad du vil. Og sammen med dine forældre at finde en ny tandlæge, som vil hjælpe dig med det.

Til allersidst vil jeg sige, at det lyder som om, at du faktisk ikke ved, om der er noget i vejen med dine tænder. Har du tænkt over, at der måske slet ikke er noget i vejen?

Held og lykke til dig

Niels Hansen