Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Tandkød (betændelse?)

brevkassespørgsmål

Tandkød (betændelse?)

brevkassespørgsmål af
Sandra
23 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

Hej

For en uges tid siden begyndte jeg at få lidt ømt tandkød ved min ene tand, det er særligt der hvor tandkødet går ned mellem tanden og en anden tand. Det er kun i den ene side af den tand, og ikke andre steder i munden. Jeg har siden da selvfølgelig være påpasselig med tandbørstning, og da det ikke var gået væk for nogle dage siden, købte jeg noget mundskyl med klorhexidin 0,12%. Tandkødet er hævet der mellem tanden og bagpå, og bløder ved tandbørstning. Skal jeg fortsætte på den måde jeg gør nu, eller skal jeg have fat i en tandlæge.

Mvh. Sandra

Svar:

Hej Sandra

Tak for dit spørgsmål om tandkødsbetændelse. Det er lidt svært at vide helt konkret, hvad der generer dit tandkød. Det lyder som noget meget lokalt - kun mellem to tænder.

Det første jeg kunne forestille mig er at du har tygget noget mad af en slags ned i mellemrummet. Det kan for eksempel være et stykke af kernehuset fra et æble. Det vil irritere lokalt  og først gå væk, når du får det ud. Du kan forsøge dig med en tandtråd, som du "trækker igennem" mellemrummet - og så se om der kommert noget med ud - eller med en tandstikker. Det kan være svært selv at se, hvad det er og nogen gange er man nødt til at bede en tandplejefaglig person om at hjælpe sig. Det kan også sidde så fast, at det er svært at få ud.

Det andet jeg kan tænke på er en hel lokal irritation i tandkødet - det kan man godt have og det kan for eksempel skyldes virus. I så fald er det rigtige at børste meget forsigtigt, så du ikke river overfladen af tandkødet i stykker, hver gang du børster. Og forsigtigt bruge tandtråd. Chlorhexidin virker ikke på virus, så det hjælper ikke. Lokale irritationer forsvinder normalt af sig selv i løbet af maks 1-2 uger - men kan godt smitte til andre steder i munden, så du kommer til at opleve det andre steder bagefter. De ses ofte i forbindelse med at du er eller har været forkølet.

Du kan selvfølgelig også have lavet en skade på dig selv - ridset dig med noget mad eller brændt tandkødet med noget varm mad, men jeg tænker at det føles anderledes end det, du beskriver. Og desuden ville du selvfølgelig have opdaget det.

Mit råd til det er at få set på det, hvis det ikke bliver bedre i løbet af nogle dage.

Held og lykke med det. Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål