Tampon

brevkassespørgsmål

Tampon

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

Jeg er en pige på 13 år. Jeg prøvede for lidt tid siden at sætte en tampon op men det gjorde ondt og jeg kunne ikke finde hullet. Den kom op og sidde en gang men det gjorde ondt at gå, og man kunne stadig se enden af tamponen. Tror jeg brugte en time på at få den til at sidde men det gik ikke. Jeg begynde næsten at græde og sad hele aftnen og så videoer og guides til hvordan man gør det. Jeg tror ikke jeg har et hul, det er ihvertfald meget lille. Prøvede også at sætte min finger derop først men den kunne heller ikke kommer op! Hjælp! Hilsen den forvirret

Svar:

Kære du.

Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg er ret sikker på, at du har et hul/en skede. Men jeg kan godt forstå, at du kan komme helt i tvivl efter din oplevelse med tamponen.

Det kunne godt lyde til, at du har prøvet en tampon, som har været alt for stor. Tamponer varierer nemlig i størrelsen, da skeden udvider sig og bliver lidt mere slap, når man bliver ældre, eller hvis man har født. Så hvis du har prøvet en af din mors tamponer, så vil det give god mening, at de ikke passer helt, og at du derfor ikke kan få den helt op. At du heller ikke har kunne få din finger op i skeden kan være fordi, at din skede har været for tør. Så kan det være svært at få noget op, og det vil også gøre ondt. Hvis du prøver at slappe helt af, fx ligger dig ned og langsomt prøver at stikke fingeren op, og giver det god tid, så kan det være, at det vil være nemmere for dig. Det kan måske være en idé for dig at prøve at bruge et lille spejl til at kigge i dit underliv, så du bedre kan se din skede. Det kan være en god måde at lære sin krop bedre at kende på :-)

Hvis du er interesseret i at bruge tampon, så kan det være en god idé at prøve at snakke med din mor, så I sammen kan finde den rigtige størrelse. Hvis du ikke har lyst til at snakke med din mor, så kan det være at der er en anden voksen, som du har det godt med og har lyst til at snakke med. Ellers kan jeg også anbefale dig din sundhedsplejerske på skolen. Hun ved helt sikkert en hel masse om det, og kan hjælpe.

Jeg håber, at du er blevet lidt mere rolig i forhold til din skede, og ellers husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål