Svie ved vandladning

brevkassespørgsmål

Svie ved vandladning

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 3 år 1 måned siden

Hej jeg Er en pige på 16

jeg har haft blærebetændelse 3 gange igennem januar. jeg oplever stadig svir ved vandladning, men er blevet testet for blærebetændelse og det var det ikke. min mor spurgte om det kunne være klamydia men det tænker jeg ikke da jeg kun har haft ubeskyttet sex med min kæreste og de andre han har været sammen med har han heller ikke haft ubeskyttet sex.
ved ikke hvad det kunne være og det noget der går mig virkelig på. men det er ikke så slemt som det har været det er kun efter jeg har tisset så kan jeg mærke det

kh bekymret pige

Svar:

Kære bekymrede pige!

Så godt du skriver her og spør! Og synes også, at det er super, at du har talt med din mor om det. Hun lyder super fornuftig!

Jeg går ud fra at du har været hos lægen, når du skriver, at du har haft blærebetændelse. Måske har du også fået noget antibiotika mod blærebetændelse.  MEN din mor har helt ret, det skal udelukkes at du kan være smittet med klamydia. Selvfølgelig er risikoen lille, når du har brugt kondom. Men jeg vil klart anbefale, at du igen bestiller en tid hos din læge - helst i næste uge, og laver en ny urinprøve og får lavet en podning for klamydia fra både skeden og urinrøret. Det gør man med en lille vatpind og det gør ikke ondt. Og vi er meget vant til at håndtere den slags.

Klamydia er en bakterie, der kan overføres fra person til person når man har sex. Det kan give mange forskellige symptomer som fx. svie, når man tisser. I nogle tilfælde gir det slet ikke symptomer og er altså lidt lumsk. Det er en god idé at bruge kondom, fordi det beskytter mod infektion med klamydia. I øvrigt er det godt at blive testet en gang i mellem fordi ubehandlet infektion med klamydia kan føre til, at man kan få svært ved at få børn senere.

Rigtig god bedring! Håber det var et svar, du ku bruge!

Mvh Gerda

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål