Svie efter sex :/

brevkassespørgsmål

Svie efter sex :/

brevkassespørgsmål af
Emilie
17 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej cyberhus.

Jeg står med et virkelig træls problem.. Jeg har nu i over et års tid haft en kæreste som jeg er rigtig glad for. Vi dyrker selvfølgelig sex, dog er jeg begyndt at opleve denne sviende fornemmelse efter sex. Det føltes lidt som blærebetændelse. Det svier utrolig meget og jeg sidder hele tiden på wc'et for at klemme den mindste dråbe tis ud. Jeg har prøvet at vaske mig med intimsæbe, men det hjælper ikke. Det er forskelligt hvornår svien kommer. Nogle gange kommer den lige efter vi har haft samleje, andre gange 2-3 dage efter. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg finder hele tiden på undskyldninger for at gå på wc og sidde der i 1 time eller mere.. Jeg vil ikke fortælle det til min kæreste, da jeg ved han så bliver ked af det. Dette gør også at jeg ikke har lyst til at have sex særlig ofte.
Vil i være søde at hjælpe mig?

Svar:

 Hej Emilie.

Godt nytår og tak fordi du skriver herind.

Det lyder godt nok frusterende og ubehageligt, men jeg kan fortælle dig, at du ikke er alene. Der er mange kvinder, der oplever det du beskriver. Altså en brændende, stikkende og sviende fornemmelse - både under sex, men også i tiden efter. Den sviende fornemmelse kan give følelsen af hele tiden, at skulle tisse efter endt samleje - også uden at man rent faktisk skal det.

Det har, ligesom for dig, også den konsekvens for andre, at de mister lysten til sex.

Der kan være mange forskellige årsager til, hvad det kan skyldes, bl.a.: skedesvamp, kønssygdomme (klamydia, gonorré og herpes) eller allergi.

Mange kvinder oplever, at huden i underlivet er ekstra sensitiv, hvilket betyder der ikke skal meget til før underlivet skubbes ud af balance, bliver irriteret eller der opstår bakterier.

Irritationen i skeden opstår ofte, fordi slimhinderne er for tørre eller angribes af bakterier fra manden når man har sex. Ligesom med al anden hud på kroppen bliver tør hud mere sensitiv og irriteret. Det gælder også ved tørhed i skeden. Ved tørre slimhinder har man større risiko for, at få rifter og små sår, som kan svie og give gener efter samleje.

I forhold til svamp er dette også meget almindelig. Svamp i skeden er meget almindelig og kommer ofte, fordi surheden (pH-værdien) i skeden bliver ændret.

Det kan også komme efter samleje med en mand, fordi sæd har en anden pH-værdi end skeden. Sæd er nemlig basisk, mens miljøet i skeden er “surt”.

Du skriver at du bruger intimsæbe, men ikke synes det har en virkning. Først og fremmest er det godt du bruger intimsæbe fremfor almindelig sæbe, da almindelig sæbe netop kan give ovenstående problemer (tørre slimhinder), da det bl.a. indeholder parfume. Fordelen ved intimsæbe er at det indeholder mælkesyrebakterier, og som regel har en pH-værdi, der er tæt på hudens naturlige pH-værdi.

Men samtidig skal du også være obs på ikke, at overdrive med intimsæben. Det er nemlig slet ikke sundt for underlivet med overdrev brug af alt slags sæbe.

I bund og grund er det sådan, at hvis man har en ordentlig hygiejne, tørrer sig ordentligt, når man går på toilettet, og typisk tager sit daglige bad, er det rigeligt - og husk man kun skal vaske sig udenpå og ikke indvendig, da det ødelægger bakteriebalancen, og så får man først problemer.

Du skriver også at du ikke har lyst til, at sige det til din kæreste, da du ikke vil gøre ham ked af det. Jeg er sikker på din kæreste kun vil dig det godt, og hvis han bliver ked af det, tænker jeg mere det er fordi du går og har ubehag i underlivet, efter i seksuelt har været sammen, uden at sige noget. Det kan også kun være i hans interesse, at i sammen får styr på det, og derfor er det meget vigtigt, at du fortæller ham om det. Måske i også i en periode kunne bruge kondom, så dit underliv får en “pause” fra evt. bakterier.

Ovenstående er forskellige bud på, hvad der kan være årsagen til du oplever det svier. Jeg håber det kan give dig lidt ro, men jeg vil samtidig anbefale dig, at tage forbi din læge, så du kan få en god snak med vedkommende, og måske blive undersøgt. Særligt så du kan få vished omkring, hvad den præcise årsag er for dig, men også hvis der skal behandling til, at du så får den rette.

Husk på: det er meget almindelig, du er langt fra den første eller den sidste.

Jeg håber du kan bruge mig svar.

 De bedste hilsner, Helene.

Helens billede
Helene fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål