Streger på mine bryste?

brevkassespørgsmål

Streger på mine bryste?

brevkassespørgsmål af
Elisabeth
13 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej Når jeg kigger på mine bryste er der nogen gange linjer som er pink eller lilla agtig. Nogen gange er de også på mine lår. Er det normalt og går de væk?

Svar:

Hej Elisabeth.

Tak for dit spørgsmål.
Det du oplever som små streger er formegetlig strækmærker. Strækmærker er ofte små røde, lilla eller nogen gange hvide streger og forekommer ofte på bryster, numse og lår. Strækmærker kommer når huden udvider sig, hvilket den ofte gør, når en piges krop begynder at udvikle sig til en kvindes. Det er meget normalt at have strækmærker. Strækmærker er en del af hudens struktur og vil formegentlig ikke forsvinde helt igen, men de kan godt med tiden bliver mindre tydelige.

Hvis du er generet af mærkerne, kan du prøve at smøre dig med cremer eller olier på de udsatte områder, det kan gøre huden mere elastisk, så den ikke sprækker. Prøv at søg på nettet, om der er nogle cremer, der er bedre end andre. Du kan også tage i fx Matas og spørge om råd.

Jeg håber at du kunne bruge svaret.
hilsen Marie

MarieHPs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål