Sport

brevkassespørgsmål

Sport

brevkassespørgsmål af
Karla
12 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

kære brevkasse

i min fritid går jeg til håndbold men det syntes jeg ikke er så sjovt længere fordi jeg har gået til det siden jeg var 4 år. Derfor havde jeg tænkt at jeg ville starte til dans men det stater lige når håndbOld træning er slut (det ligger i hver sin ende af byen). Men jeg har bare så mange gode venner og minder fra håndbold af og stævner som jeg ville gå glip af hvis jeg startede til dans. så jeg ved ikke hvad jeg skal vælge: håndbold eller dans?

kh mig

Svar:

Kære Karla,

Tak for dit spørgsmål her i brevkassen. Jeg forstår godt, at du bliver i tvivl om, om du skal vælge det ene eller det andet. Først vil jeg sige, at det er dejligt, at du går til en sport og har en fritidsinteresse. Det kan nemlig føre til nogle fede oplevelser og skabe gode venskaber samtidig med, at det er sundt at få sig rørt. Der er et stort fællesskab i holdsport, som for nogen er derfor de går til sport, og for andre er en bonus udover selve det at dyrke sporten.

Du skriver, at du ikke synes, at håndbold er sjovt længere, men at du har gode venner på dit hold, og at du vil komme til at savne stævnerne. Du kan mærke en interesse for dans, og du har mod på at prøve det. Jeg kan godt se, at der er en udfordring i at nå begge dele. Mon det er muligt at finde en anden danseskole, hvor timerne passer bedre med din håndboldtræning? Eller er det måske muligt at gå lidt før til håndbold?

Det kan også være, at det er tid til at tage en pause fra håndbold for at prøve noget nyt af. Det betyder ikke, at du aldrig kan starte til håndbold igen, hvis nu du kan mærke, at du kommer til at savne det for meget. Når man starter på noget nyt, betyder det ofte også at man siger farvel til noget andet, og selvom det er svært, og man kan komme til at savne det gamle, er der også en hel masse nyt og spændende, som træder istedet for det, som var der før. Jeg tænker også, at selvom du stopper til håndbold, behøver venskaberne ikke at stoppe. Det vil kræve en lidt større indsats at bevare kontakten, hvis ikke det er nogen, som du f.eks. også går i skole med, men det er ikke umuligt. Det kan være, at du skal lave en aftale med dig selv om, at du én gang om måneden skal ses med nogen fra holdet i fritiden. Hvis du går i skole med dem, du spiller håndbold med, ser du dem også i skolen, og I kan snakke og hygge der.

Du kan bedst selv mærke, om det er tid til at lægge håndbolden på hylden (måske bare for en periode), om du skal prøve at undersøge, om der er andre danseskoler, hvor timerne passer bedre, eller om du måske kan snakke med din træner om, at gå lidt før tid til træningen.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du kan få det hele til at gå op, så du også kan få mulighed for at udforske dansens verden.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål