Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål

Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål af
Klara
19 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Hej brevkasse! De sidste 6-9 måneder er mad begyndt at fylde meget i min bevidsthed. Jeg tænker på det rigtig meget og det fylder (for meget) i min hverdag. Jeg er glad for mad og sørger for at holde mig sund med sport og for at få sund og nærende mad. Men her på det sidste er jeg begyndt at tænke for meget på mad. Det kan være sådan noget som hvad jeg spiste til morgenmad eller hvad jeg skal have næste gang jeg skal spise og at jeg ikke skal spise for meget. Jeg sulter ikke mig selv, men begrænser mig rigtig meget, hvilket en gang imellem kan føre til overspisning efterfulgt af en bræktur. Jeg brækker mig ikke hver gang jeg har spist for meget, da jeg ved det ikke er sundt. Mit spørgsmål er om der er nogle ting jeg kan gøre for ikke at overspise eller i det hele taget få et mere afslappet forhold til mad? Håber i kan hjælpe! Vh Klara

Svar:

Hej Klara

Det er godt, at du er opmærksom på, at maden er begyndt at fylde for meget for dig, og at du søger hjælp.

Som du selv skriver, så kan det, at du begrænser dig meget, føre til overspisninger. Et råd imod overspisninger er derfor at spise godt og løbende igennem dagen, så du ikke risikerer at blive meget sulten. Det kan også være en god idé ikke at sætte for stramme regler op for, hvad du må spise, da det ofte kan føre til øget lyst til at spise, og derved risiko for overspisning. Det at brække sig kan gøre det 'nemmere' at overspise, fordi det føles som 'gratis' kalorier, og fordi det giver mulighed for at spise mere efterfølgende. Det vil jeg derfor råde dig til at lade være med - også selvom det ikke er nemt.

De overstående råd kan også i længden hjælpe til at give dig et mere afslappet forhold til mad. Der er stort fokus på mad i hverdagen og i medierne, og det er samtidig nødvendigt at spise, for at overleve, hvorfor det kan være svært at undgå at tænke på mad. Når man ikke er sulten eller overmæt, bliver det dog nemmere ikke at tænke på mad hele tiden, og spisningen bliver i højere grad styret af lyst.

Hvis du ønsker yderligere hjælp til at komme igennem det, kan du kontakte din læge, som vil kunne guide dig til de lokale muligheder, og evt. en psykolog. Jeg vil til sidst henvise til Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade, som arbejder med spiseforstyrrelser, og som også vil kunne støtte dig. Du er naturligvis også meget velkommen til at kontakte os igen, både her i brevkassen og i chatten.

Med venlig hilsen

Luna

Lunas billede
Luna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål