følger tisse trang hele tiden.
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
hej jeg er en ung pige på 22 år. jeg har haft et problem, de sidste to måneder. jeg følger jeg hele tiden skal tisse.? og det er faktisk pænt træls, det går ud over min kæreste når vi har samleje. :(. det gør ikke ondt når jeg tisser, jeg har været ved lægen og fået tjekket om det var blære betændelse. og der var intet. ? hvad kan det skyldes. og ikke sig jeg skal gå til lægen, vi har kun mandelig læger, og jeg følger mig tilpas ved en mandelig læge.? håber i kan hjælpe. hilsen den fortvilede pige.

Svar:
Hej fortvivlede pige.
Det er bestemt ikke rart at have det, som du beskriver, og det er fint, at du ikke ignorerer det, selv om du allerede er blevet undersøgt hos lægen. Jeg vil forsøge at besvare dit spørgsmål bedst muligt.
Der kan være rigtig mange årsager til tissetrangen, og jeg mangler lidt flere oplysninger for at give et præcist svar. Derfor vil jeg fortælle dig lidt bredt om nogle mulige årsager.
Første mulighed er, at du rent faktisk har blærebetændelse, og at undersøgelsen hos lægen bør gentages. Det er rigtigt, at man ofte også har svie ved vandladningen ved blærebetændelse, men altså ikke altid.
En anden mulighed er, at du pga samleje med kæresten, har fået en irritation i slimhinden i urinrøret og blæren, som jo ligger tæt op ad skeden. Tryk fra skeden ved samleje kan medføre tissetrang og ubehag på dagen eller dagene efter samlejet. Når urinen bliver undersøgt, er der ikke tegn på betændelse, fordi irritationen altså er mekanisk og ikke skyldes bakterier som ved en rigtig blærebetændelse.
Irritation i urinrøret kan også skyldes klamydia eller andre kønssygdomme.
Endnu en mulig forklaring på øget tissetrang er rent faktisk graviditet. Øget tissetrang hører under et af de tidlige tegn på graviditet.
Tissetrangen kan også skyldes, at din blære er lidt overaktiv, eller at du måske ikke får tømt din blære helt når du tisser, men det ses kun engang i mellem hos unge mennesker.
Endelig kan en forklaring være, at du nu har så meget fokus på, om du mon skal tisse, at du rent faktisk fremkalder tissetrangen blot ved tanken herom. Det er en ond spiral, som kræver lidt at bryde ud af.
I dit tilfælde er det, som nævnt, meget svært for mig at sige, hvad den mest sandsynlige forklaring er, og derfor synes jeg, at du skal forsøge at udelukke de mulige årsager en efter en.
Jeg vil foreslå dig at begynde med en graviditetstest. Her er et lægebesøg jo kun nødvendigt, hvis testen er positiv eller hvis du er utryg ved selv at tage testen.
Herefter synes jeg, du skal overveje, om årsagen kan være samleje med kæresten. Kan du finde en sammenhæng med forværring af tissetrangen og samleje? Hvis du kan, er det bedste I kan gøre at tage den lidt mere med ro i sengen og evt bruge glidecreme. Husk også at tisse lige efter samlejet.
I øvrigt kan du også øve dig i at blive bedre til at tømme blæren helt, når du tisser. Det gør man ved at tage sig god tid og tisse til man synes, at der ikke kommer mere. Så rejser man sig op, går rundt i evt 30 sek, og sætter sig ned igen og prøver om man kan tisse lidt mere.
Selv om du ikke har lyst til at gå til lægen igen, synes jeg alligevel, du skal overveje det – evt efter du har prøvet de første ting, jeg har foreslået. Hos lægen kan du jo få en mere uddybende snak om tissetrangen, og så kan lægen vurdere, om du bør undersøges nærmere for nogle af de ting, jeg har nævnt ovenfor.
Det gode er, at der sådan set findes en løsning på det hele. Årsagen skal bare findes først.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
Kærlig hilsen
Mette