Spørgsmål om prutter

brevkassespørgsmål

Spørgsmål om prutter

brevkassespørgsmål af
Anna-Clara
16 år
Oprettet 10 måneder 1 uge siden

Hej Cyberhus ! Jeg har et, ja måske et lidt atypisk spørgsmål, men ikke desto mindre, er det noget jeg gerne vil have en forklaring på. Hvorfor synes jeg, at mine egne prutter duft godt - mens andres lugter helt forfærdenligt? Hilsen Anna-Clara

Svar:

Hej Anna-Clara, og tak for dit "lidt atypiske spørgsmål", ikke desto mindre, interessant alligevel :-)

En prut består til dels af luft, vi sluger, når vi spiser, men primært af gasser der bliver dannet af bakterier i tarmen, når vi fordøjer maden. Flere af disse gasser er lugtfri, det gælder kuldioxid, brint og metan. Svovlbrinte står bag pruttens stank... og er selvfølgelig den store synder her.

Som sagt består en prut af oxygen (ilt) og nitrogen, som vi får fra luften omkring os, og hydrogen, methan og kuldioxid, der bliver produceret, når tarmbakterierne forarbejder de kulhydrater, vi spiser. Den velkendte stank af rådne æg kommer fra svovlbrinte, som opstår, når tarmbakterierne får protein. Typisk hvis man spiser meget protein, så vil prutten lugte mere intens, grundet Nitrogen og den mængde svovlbrinte som produceres.

Jeg vil tro, at grunden til at dine egne prutter "dufter godt", må være en kombination af den luftmængde der frigøres, hvorved trykket i tarmen mindskes, og det giver en "behagelig" følelse i hjernen, formentlig frigivelse af nogle "glæde-hormoner" (dopamin/-serotonin). Forestil dig, at man "gemte" sine egne prutter, og du så skulle "dufte" til dem en anden dag, men ikke vidste, at det kom fra dig, så vil jeg tro på at du ikke ville synes godt om det.

Håber det var svar på dit spørgsmål :-) Mvh Khaled

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål