Spørgmål angående nærighed

brevkassespørgsmål

Spørgmål angående nærighed

brevkassespørgsmål af
Simone
21 år
Oprettet 2 år 3 måneder siden

Kære brevkasse Jeg er en 21-årig kvinde med en kæreste på 24 år. Vi har været sammen en del år og har praktisk talt boet sammen de sidste snart 4 år, dog ca. hver anden dag i hver sin lejlighed, da min lejlighed ligger tæt på mit studie og hans lejlighed er større og tættere på hans arbejde. Han er meget nærig med alt der har med penge og gøre, og har købt noget sammen, som han har lagt ud for, har han lavet et excelark, hvor han skriver ind hvad jeg skylder ham ned til de mindste kroner og ører. Jeg har lært at leve med det, selvom det irriterer mig, men mit problem er nu, at jeg ikke synes, at hans logik bagved hans nærighed hænger sammen. Jeg fandt nemlig ud af, at han betaler halvdelen af internettet, som han deler med søsteren og kæresten, der bor i en lejlighed nedenunder hans, mens søsteren og kæresten kun betaler 25 % af beløbet hver. For mig virkede det straks underligt, da jeg hørte det, at han vil betale et dobbelt så højt beløb for internettet end henholdsvis søsteren og kæresten, for jeg ved, at han ikke havde accepteret at betale mere end jeg betalte for noget som helst, hvis det angik noget med mig. Da jeg hørte om det, spurgte jeg ham hvordan det kunne være, når han gik så meget op i penge overfor mig. Han synes at det var en fair fordeling, da han mener at man betaler pr. lejlighed, selvom de bor to dernede med fuldtidsjobs. Dette til trods for, at søsteren og hendes kæreste endda allerede boede i lejligheden nedenunder inden min kæreste flyttede ind i lejligheden ovenpå og pludselig skulle betale halvdelen af deres internet for at bruge det. I mine øjne burde man dele det i 3, så man betalte 1/3 hver, og sådan troede jeg bestemt at han også selv havde det, eftersom han går så meget op i penge på andre punkter. Jeg forstod derfor pludselig ikke, hvorfor han skulle være så nærig overfor mig. Jeg sagde til ham, om vi så ikke også skulle dele penge på det husleje, vi hver især har, for det synes jeg var mest fair, når vi er i halvdelen af vores liv i hver lejlighed. Sådan som det er nu betaler jeg nemlig en højere husleje for min lejlighed, mens jeg er på SU, mens han betaler mindre for sin lejlighed og har en høj løn. Det er mange tusinde ekstra jeg betaler årligt end han gør for sin lejlighed. Det syntes han dog bestemt ikke var en fair løsning. Dette til trods for, at vi er lige meget i hver sin lejlighed, fordi min lejlighed passer bedst i min hverdag og hans lejlighed passer bedst i hans hverdag. Jeg har aldrig før krævet det af ham og tænkt at jeg ville kræve det, men når han er så nærig generelt overfor mig, men gerne vil betale ekstra til sin søster, så virker det bare bagvendt for mig. Jeg føler, at hans respekterer sin søster mere end mig. I mine øjne virker det til, at så snart det handler om noget med mig, skal jeg betale hver en øre til ham, men han vil samtidig ikke betale ekstra til mig, hvor han måske burde, hvis det var efter hans egne argumenter omkring alt muligt andet. Men så snart søsteren kræver noget, så betaler han gerne for det. Det virker ikke logisk og det gør mig ked af det, når jeg ikke føler mig respekteret. Jeg har fortalt det til ham, men han synes ikke at min løsning, hvor vi lægger vores huslejer sammen og betaler halvdelen hver er logisk, til trods for, at det er logisk for ham at betale 50 % af internettet sammen med søsteren og hendes kæreste, der hver betaler 25 %, og samtidig med at han kræver selv de mindste kroner i betaling, når han betaler noget for mig eller lægger ud for os begge to. Bør jeg gøre noget ved det, eller skal jeg lade det ligge og komme videre?

Svar:

Hej Simone

Som jeg læser dit spørgsmål, handler det måske ikke lige så meget om at forstå logikken bag din kærestes nærighed, som det handler om, at du faktisk bliver ked af det og ikke føler dig respekteret på grund af hans nærighed. Så handler det måske ikke så meget om præcist hvad, han gør, men hvordan det, han gør, får dig til at føle indeni. Det lyder som om, at hans nærighed er noget, som fylder en del i jeres forhold, og derfor tænker jeg ikke, at det er noget, som du blot kan lade ligge. Økonomi er noget, som for mange par kan føre til store diskussioner. Derfor er det som regel en god idé at tage diskussionerne tidligt, så man ikke risikerer at blive indebrændt, eller at kommunikationen går i hårdknude. Det kan være, at du kan prøve at fortælle ham om, hvordan du oplever hans nærighed. Du kan fortælle ham det samme, som du har skrevet her i dit spørgsmål: At du faktisk bliver ked af det, når han er nærig overfor dig, og at du ikke føler dig respekteret, når han i dine øjne behandler sin søster anderledes end dig ift. økonomi. Det giver jer måske et andet udgangspunkt at have en samtale om dine følelser fremfor om logikken. Det kan være, at din kæreste også er frustreret over, at du ikke forstår hans logik. Så kan I begge få sat ord på hver jeres frustrationer og måske komme et skridt nærmere en løsning.

Hvis du har brug for at forstå logikken bag din kærestes nærighed, kan det være, at du kan prøve at være nysgerrig på, hvorfor det er vigtigt for ham at være nøjeregnende. Når man skal prøve at forstå nogen bedre, er det vigtigt at være nysgerrig og ikke-dømmende, fordi det gør det rarere at dele personlige ting, for den man taler med. Der kan nemlig være rigtigt mange grunde til, at man har behov for at føre regnskab på den måde, som din kæreste gør. Det kan være, at han har prøvet at blive snydt for penge før? Det kan være, at han er glemsom, og derfor gerne vil være sikker på at få skrevet sine udgifter og udestående ned? Det kan være, at han går meget op i økonomi? Det kan også være, at han ikke selv kan lide følelsen af at skylde andre penge, og derfor ikke vil risikere, at nogen af jer står i den situation? Det kan måske være rart for dig at vide, hvad der er på spil for ham, så du bedre kan forstå hans nærighed, og så I nemmere kan finde en løsning, som fungerer for jer begge.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål