ved at blive kvalt

brevkassespørgsmål

ved at blive kvalt

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 8 år 9 måneder siden

Kære Brevkasse.

den 18/6 var det 2. gang jeg var ved at blive kvalt.

1. gang var omkring oktober/november sidste år hvor jeg sad og suttede på en marcipan snebold.

jeg fik spyttet galt i halsen og min hals lukkede sig sammen og jeg kunne ikke trække vejret.

det føltes som flere minutter men der gik måske 30 sekunder - 1 minut. jeg gik i panik og

begyndte at drikke vand hvilke gjorde det endnu værre, men jeg fik luft igen og var meget hæs bagefter.

her den 18/6 der vågnede jeg kl. 6 om morgnen ved at jeg hostede og jeg kunne igen ikke trække vejret eller sige noget

da min hals snørrede sig sammen igen, min kæreste stod og klappede mig i ryggen og jeg blev ved med at hoste :( jeg kunne se

i min kærestes ansigt at han var panikslagne, han var nærmest ved at græde for hvad skulle han gøre og hvad hvis jeg besvimede?

efter lidt tid fik jeg heldigvis luft igen og jeg var helt udmattet bagefter..

Har det noget at sige hvis man er overvægtig og hvad sker der med ens krop når ens hals lukker af få luft og stemmen??

da jeg blev født var vandet grønt og har måske slugt noget af det og lægerne har nok ikke fået suget det hele ud da jeg var lille..

min mor og far har også flere gange måtte trække meget tykt slim ud af mig da jeg var spæd, jeg var helt slap bagefter og havde igen krafter..

har det mon også noget at sige? for har stadig noget slim i halsen engang imellem.

mvh den heldige pige.

Svar:

Kære heldige pige

Det var da nogle virkeligt ubehagelige oplevelser, du har haft. Jeg kan godt forstå, du er bekymret, for der er få ting lige så angstprovokerende som følelsen af at blive kvalt.

Du spørger hvad der sker, når halsen lukker af, som du beskriver. Det vil jeg prøve at forklare. I bunden af halsen sidder både luftrøret og spiserøret. Luftrøret fører videre ned til lungerne og spiserøret videre til maven. Normalt er der lukket ned til spiserøret, og åbent til luftrøret så den luft vi ånder ud og ind kan komme gennem luftrøret til og fra lungerne. Når vi spiser, drikker og synker åbnes spiserøret, og luftrøret lukkes af så mad, væske og spyt kan komme i spiserøret og videre ned i maven. Det sker helt automatisk og 99,9% af gangene, går det som det skal. Af og til sker der dog det, at man ikke når at lukke helt af til luftrøret, inden man synker, og så får man det "i den gale hals" (dvs i luftrøret). Så hoster man helt automatisk, for at få det op af luftrøret. Når det er kommet op af luftrøret, lukker det så spyttet (eller hvad det nu er) kan komme i spiserøret i stedet. Det er smart, for vi skal hverken have spyt, vingummibamser eller mælk i lungerne. Det skal i maven. Desværre kan man ikke trække vejret, når der er lukket for luftrøret, og det kan godt vare lidt, inden det åbner igen. - Det er smart for så er man sikker på at det ikke ryger i luftrøret igen. Det er helt normalt at få noget galt i halsen, men det kan være rigtig ubehageligt, mens det står på.

Det lyder dog som om, det du har oplevet de to gange, har været lidt værre end en almindelig omgang "noget i galt hals." En forklaring kunne være, at du er blevet bange i mens.

Når man bliver bange, sker der en masse i vores krop. Hjertet begynder at banke hårdere og hurtigere, maven kan begynde at føles underlig, man kan begynde at svede, hænderne kan måske ryste og man trækker vejret hurtigere. Mange kan få en følelse af at luftvejene snørrer sig sammen, eller at de slet ikke kan få luft. Kroppen er i alarmberedskab og det kræver en hel del energi. Derfor kan man blive rigtig, rigtig træt derefter.

Jeg ved ikke, om du kan genkende nogle af disse ting også, men hvis man bliver bange samtidig med sådan et hosteanfald, kan det hele blive værre, fordi man tænker: "Åh nej, jeg er ved at blive kvalt," så bliver man bange, luftvejene snørrer sig mere sammen, og man har endnu sværere ved at få vejret. Så bliver man bliver endnu mere bange, og så bliver det en ond cirkel. Når sådan noget sker, kan hosteanfaldet vare længere tid, og det føles endnu værre end et hosteanfald, hvor man ikke er bange. Håber det giver mening.

Jeg ved ikke, om jeg har ret i min formodning om, at du bliver bange, men hvis du gør, er der gode nyheder. Du bliver IKKE kvalt af dit eget spyt eller af at hoste. Hosteanfaldet holder ALTID op igen, og det er helt normalt, at få noget galt i halsen af og til. Hvis det overhovedet er muligt, så tænk på det næste gang du får noget galt i halsen. Det bedste du kan gøre er, at prøve at slappe af, og huske på, at det er normalt og går hurtigt over. Jeg ved det er svært, at huske på når man er panikslagen, og måske det ikke lykkes for dig de første gange du er ude for det, men øvelse gør mester. Måske kan du fortælle til din familie og din kæreste, at det er vigtigt, de er rolige mens det står på, og eventuelt kan de tale beroligende til dig.

I forhold til det med at blive bange, kan det for nogle være svært at komme af med når først man har haft nogle ubehagelige oplevelser. I så fald kan det være en hjælp, at gå til sin egen læge og snakke om, hvad der så kan gøres.

Det er normalt at have lidt slim i halsen af og til du skal ikke være bekymret for, at det er det der giver dig problemet. Det fostervand du slugte, da du var lille, har din krop selv skilt sig af med ved at synke og fordøje det, så heller ikke det, kan jeg forestille mig, giver dig større risiko for at blive kvalt. Heller ikke overvægt gør at man bliver kvalt eller får ting galt i halsen.

TIl sidst skal det siges, at man godt kan dø af, at få noget galt i halsen, men det er heldigvis ikke unge friske mennesker som du, men derimod syge, ældre mennesker eller helt små babyer, der er syge, eller putter noget stort i munden.

Så kære heldige pige, mit korte svar til dig er, at du er så heldig, at du har en normal krop, der gør lige præcis som den skal, når du får noget galt i halsen. :)

Hav en dejlig sommer

De bedste hilser fra Maria

Marias billede
Maria har svaret på dette spørgsmål