Væske/vand .

brevkassespørgsmål

Væske/vand .

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg har anoreksi, men er bange for væske er så sindsyg bange for det fordi jeg er bange for det ikke kommer ud af kroppen igen . Drikker 5 dl vand om dagen . Og er så bange for det ikke kommer ud af kroppen igen. :( . Hvordan kan jeg være 100 procent på at det kommer ud ?!

Svar:

false

18 pkt

false

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Kære du.

Først vil jeg understrege, hvor stærkt jeg synes det er, at du skriver til brevkassen. Ofte vil vi jo - udover at svare på det konkrete spørgsmål - læse lidt mellem linjerne, og forsøge at rådgive, hvis vi fornemmer, at der i virkeligheden er mere at hjælpe med.

Når man har anoreksi, har man blandt andet bekymringer omkring, hvad mad og drikke gør ved vægten. Det kan give en form for midlertidig ro at have fuld kontrol over, hvad der kommer ind, og hvad der kommer ud igen.

Dit spørgsmål drejer sig netop om det, og jeg vil svare dig så godt, jeg kan.

På samme tid vil jeg dog allerede nu fortælle dig, at der melder sig en masse spørgsmål hos mig, som bekymrer mig. Dem vil jeg vende tilbage til…

For at svare på dit spørgsmål, så forholder det sig sådan, at det man drikker også kommer ud igen. Kroppen har brug for væske for overhovedet at fungere, og når kroppen skiller sig af med den igen, sker det på flere forskellige måder – blandt andet gennem huden og gennem urinen. Derfor kan man eksempelvis ikke drikke en bestemt mængde vand i løbet af dagen og så regne med, at det er en lige så stor mængde, som kommer ud med urinen igen.
Derfor ingen grund til bekymring her.

Jeg bliver derimod bekymret for dig, når du fortæller, at du kun drikker 5 dl dagligt. Det er som hovedregel for lidt. Mennesket har behov for 1 til 1 ½ liter dagligt, hvis man altså ikke dyrker motion. Hvis man dyrker motion, har man brug for mere.

Og når du udtrykker så stor bekymring for væske, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan det så er med din mad og din vægt. Får du mon hjælp til at bekæmpe spiseforstyrrelsen?

Det at du bruger betegnelsen anoreksi, får mig til at gætte, at du allerede er set af en læge, som har stillet diagnosen, og i så fald er du eller har du været i behandling, men jeg kan ikke vide det med sikkerhed. Derfor vil jeg understrege, at anoreksi er en meget alvorlig og livsfarlig sygdom, som man bliver nødt til at bekæmpe. Det er meget vigtigt, at du søger hjælp nu.

Jeg vil anbefale dig flere ting, og jeg synes, du skal benytte dig af alt sammen på en gang.

Først og fremmest synes jeg, du skal ringe til din læge, eller få dine forældre til at gøre det for dig. Vis dem eventuelt dit spørsmål og mit svar, så de også ved, det er alvorligt, og at det er vigtigt, at der bliver søgt hjælp nu.

I øvrigt kan du besøge chatrådgivningen og brevkassen “Ondt inderst inde”, hvor der sidder voksne, som har stor erfaring med unge, som har en spiseforstyrrelse.

Vigtigst af alt er dog, at du - eventuelt sammen med dine forældre - søger lægehjælp nu.

Jeg håber meget, at du vil følge mine råd.

Kærlig hilsen
Mette