væskeophobning

brevkassespørgsmål

væskeophobning

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

hej . Jeg har i op til. Flere år haft iritabel tyktarm. Og jeg har det i i en svær grad føler jeg selv, med kolik smerter, og hård- tynd afføring jeg tager noget movikol som hjælper på det hårde afføring. Men nu har jeg fået et problem. Der har stået på de . sidste to måneder. Der er ophobet noget ligesom væske i maven, sådan rundt i tarmene føler jeg. Det skvulper meget og laver høje lyde. Men det er rigtig meget der sedder derinde kan jeg mærke kan det have noget at gøre med den iritable tyktarm? Jeg har igennem flere år haft skjult forstoppelse også så der kunne gå lang tid før tarmene tømte sig selv . Hvor de nærmest gik i stå. Men nu føles det som om den væske bliver derinde selvom jeg ikke er forstoppet.

Svar:

Hej med dig.

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du i mange år har haft irritabel tyktarm som du i perioder behandler med movicol. Nu har du i de seneste to måneder haft fornemmelse af en del vand i tarmene og kunnet høre, at vandet skvulper rundt inde i maven. Det lyder rigtig ubehageligt.

Når man har irritabel tyktarm, så kan maven opføre sig på mange mærkelige måder, også måder der ikke er en logisk forklaring på. Tarmen vil altid tømme sig, så der vil ikke stå en masse væske der ikke kommer ud. Det er dog forskelligt fra menneske til menneske hvor hurtigt tarmene tømmer sig.

Hvis man drikker væske i store portioner, så kan det skvulpe i maven efterfølgende, særligt hvis man går hurtigt, eller hopper.

Når man har irritabel tyktarm, så er det vigtigt, at man får dyrket motion, at man spiser regelmæssigt og at maden er varieret. Det er også vigtigt, at man drikker en del vand i løbet af dagen, 1,5 liter på dage hvor man ikke dyrker motion, og lidt mere på de dage hvor man gør. Det lyder desuden som om, at du kan have nytte af ikke at drikke så meget vand ad gangen, men at du hellere skal drikke små slurke vand fordelt over hele dagen. Det handler alt sammen om at finde ud af hvad der fungerer bedst for en og så holde fast i det. Man skal heller ikke drikke for meget vand, det kan godt irritere maven mere end det gavner.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at mine råd kan mindske dit ubehag. Held og lykke med det.

Mange hilsner Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål