uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål

uregelmæssig menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hejsa :). Jeg er en pige på 16 år. Jeg har haft min menstruation i 3 år. Lige fra første dag jeg fik min menstuation, har den været reglmæssig. Jeg har hver gang kunne sætte fast dato på hvornår min menstruation ville komme. Det har været rigtig dejligt, og det har jeg været glad for. Jeg får næsten altid mavekramper den dag min menstruation kommer, men det har jeg snart vænnet mig til. Men så her i sommers der kom min menstruation 2 uger forsent.

Jeg var lidt nervøs for graviditet, da jeg er seksueltaktiv, med min faste kæreste. (Jeg er ikke på p-piller, men vi bruger ALTID kondom, men det kan jo være det har været sprunget uden vi har lagt mærke til det?). Men jeg fik så min menstruation, og blev meget lettet. Jeg regnede så med at det var mine bekymringer der havde udskydet min menstruation, jeg har nemlig hørt at følelser kan påvirke menstruationscyklussen.

Men efterfølgende var min menstruation igen forsinket, denne gang med 3 uger. Jeg synes det er meget mærkeligt, efter som den altid har været reglmæssigt. Jeg er lidt bekymret for at der er noget galt? Kan det være muligt at jeg rent faktisk er gravid, selvom jeg har haft min menstruation? For jeg har tror ikke jeg har gjort noget der kan påvirke mig krop? Jeg spiser sundt, og er meget bevidst om at træne, og det har jeg altid været, og jeg er normalvægtig. Jeg håber du har tid til at svare. Tusind tak på forhånd! Mvh. E.

Svar:

Hej E!

Det som du har skrevet i dit brev fortæller mig, at du er en pige der er meget opmærksom på din krop og ønsker at passe på den. Bliv endelig ved med det! :-)

I den alder som du har, så kan din menstruation godt gå hen og blive uregelmæssig, også selv om den har været regelmæssig i lang tid. Der er mange ting som har indflydelse på sin menstruation, bl.a. motion. Så det at du træner kan godt være forklaringen på at din menstruation har været uregelmæssig den seneste tid.

Men jeg kan godt forstå at du bliver lidt bekymret når der er gået 3 uger siden den dato, hvor du normalt får menstruation.

Det er sådan at man godt kan have pletblødninger, hvis man er gravid som kan forveksles med menstruationen. Jeg tror ikke at du er gravid, netop fordi at i har brugt kondom hver gang. Men jeg syntes alligevel, at du skal tage en graviditetstest for at være på den sikre side. De kan købes i på apoteket og i almindelige supermarkeder.

Du skriver at du har fast kæreste, og det er bare rigtig dejligt at høre. Derfor syntes jeg også du skulle overveje at begynde på p-piller, da de beskytter mod graviditet, og gør din menstruation mere regelmæssig. (men beskytter ikke mod kønssygdomme, så husk stadig kondomet) Det kan være at du kunne tage en snak med dine forældre om p-piller var en mulighed for dig.

Venlig Hilsen
Iben

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål