Udebleven mens, hjælp

brevkassespørgsmål

Udebleven mens, hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej med jer skønne medarbejdere, der gider at bruge tid på at hjælpe os unge med vores problemstillinger. Tusind tak :) Jeg har et spørgsmål ang. udeblivelse af menstruation - godt nok kun ti uger indtil nu, men alligevel.. Det skal siges, at jeg tidligere har haft anoreksi og dengang ikke havde mit 'lort' i 8 måneder, men det er ved at være fem år siden, og jeg er ikke undervægtig mere! (Faktisk kalder jeg det normalt ikke engang lort mere, som alle andre gør, fordi jeg seriøst blev glad for at det kom igen efter alle de måneder dengang!!) I forhold til min undren over udeblivelsen af min mestruation i denne omgang, skal det siges, at jeg altid har haft det helt regelmæssigt siden jeg første gang fik det, da jeg var 11-12 år. Jeg tror måske, at det er væsentligt at nævne, at jeg de seneste 4 år har haft bulimi og inden for de sidste par måneder er begyndt at tage afføringspiller. Mit spørgsmål går egentlig på, om det kan være pga pillerne, selv om jeg ikke er undervægtig længere (mit bmi er ca 22)? eller har I andre bud på, hvad det eventuelt kunne være? Og-og-og, nej, det er ikke fordi jeg har været sammen med en! Jeg håber meget på at høre fra jer :) Mvh den undrende...

Svar:

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Kære undrende,

Tak for din ros. Vi er glade for at vi kan hjælpe.

Når kroppen bliver udsat for så massiv stress, som anoreksi er, vil den naturligt vælge det ’unødvendige’ fra. Den vil fokusere på overlevelse og på at kunne opretholde de vigtigste funktioner. Derfor vil en menstruation naturligt være noget af det første kroppen nedprioriterer. Derfor kan jeg godt forstå at du ikke havde menstruation for 5 år siden.

Hvis din menstruation dengang kom tilbage igen, var det et tegn på at din krop langsomt var ved at blive sig selv igen. Det er et rigtig sundt tegn.

Nu udsættes din krop så for bulimi og afføringspiller. Det er endnu engang en barsk omgang du udsætter din krop for. Kroppen er overordentlig god til at signalere til os hvornår vi overbelaster den. Jeg synes helt bestemt, at du skal tage det her som et opråb fra din krop. Med et BMI på 22 er jeg enig med dig om, at det ikke er din undervægt der får din menstruation til at udeblive.

Der er mange forskellige afføringsmidler og jeg kan derfor ikke sige præcist til dig, hvad dine piller gør ved din menstruation. Men jeg vil i høj grad opfordre til ikke at fortsætte med at tage dem. Afføringsmidler gør at maden kommer hurtigere igennem systemet. Men noget af det første som optages i tarmen er kulhydrater og du vil derfor mest af alt miste væske og salt, hvilket kan være farligt. Hvis du ønsker at holde din tarm i gang og holde en høj forbrænding kan det bedre gøres ved at drikke vand, dyrke noget motion og spise grove grønsager og fuldkorns produkter.

Jeg håber din menstruation vil komme tilbage igen efter du er stoppet med afføringsmidlerne. Når din menstruation udebliver er det et tegn på at din krop ikke kan følge med. Det er vigtigt at du lytter til din krop nu. Hvis menstruationen ikke er kommet igen efter nogle måneder synes jeg du skal kontakte din læge, som bedre kan undersøge dig.

Held og lykke!

Venlige hilsner fra Line