Sygdom og ...hvad skal jeg kalde det?

brevkassespørgsmål

Sygdom og ...hvad skal jeg kalde det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

Hej Cyberhus.dk Nu har jeg haft noget ulækkert udflåd i laaang tid. Det er "sperm-hvidt" og lugter rigtig grimt. Er det betændelse, sygdom eller er det almindeligt? Kan jeg gøre noget for at få det til at forsvinde? Vil helst undgå at gå til min læge! Og lige et til spørgsmål, som ikke går under titlen "Sundhed og sygdom" men nu jeg er i gang med at skrive her, så spørger jeg da også lige her. Min éne "flap" ved tissekonen er meget større end den anden, og den hænger lidt. Hvorfor gør den det? Kan jeg gøre noget ved det? Igen...uden et lægebesøg. Og hvis drenge ser/mærker at den hænger, vil de så tænde af på det? I skal være rigtig stolte af det i gør! I hjælper andre I jeres fritid...godt gået. Er glad for at I findes ;-) På forhånd tak!

Svar:

Kære du.

Tusind tak for ros, vi er bare glade for at kunne hjælpe :-)

Til dit første spørgsmål: Udflåd kan sagtens have en hvid farve - det er fuldstændig normalt og ses hos rigtigt mange kvinder. Det er nok nærmere lugten, der afslører at der godt kunne være en ubalance, men også dét er der mange kvinder der døjer med.

Jeg tænker at lugten kan skyldes forskellige ting:

Det kan være du har fået en svampeinfektion. Dette oplever langt de fleste kvinder i løbet af deres liv og for en del er de tilbagevendende. Hvis du har svamp, vil udflåddet måske også se lidt grynet ud og du vil kunne se rødme omkring skedeåbningen og på kønslæberne og det vil ikke mindst give en irriterende og for nogle uudholdelig kløe.

Det kan også være der er kommet uorden i bakteriebalancen. Skedeåbningen og numsehullet sidder tæt på hinanden og nogle gange kommer bakterierne til at kravle op i det forkerte hul :-) det kan næsten ikke undgås og det giver en dårlig lugt - nogle beskriver den som fiskeagtig.

Til sidst kan der jo også være tale om en kønssygdom. Du har ikke skrevet om du er seksuelt aktiv og har dyrket ubeskyttet sex. Hvis du har, synes jeg ikke du kan undgå at gå op til lægen. Nogle kønssygdomme har næsten ingen symptomer og viser sig måske kun ved lidt ændret udflåd (nogle har slet ingen symptomer) og det er altså vigtigt at reagere på, da nogle af dem kan gøre dig steril, hvis de ikke bliver behandlet i tide.

Jeg fornemmer måske, at du synes det er lidt pinligt at gå til lægen med de mere private spørgsmål? Jeg kan sagtens forstå dig - det er lidt svært at snakke med lægen om halsbetændelse den ene gang og problemer med udflåd den næste. Men husk at din læge har tavshedspligt - også overfor dine forældre. Og er der - ligesom vi er - kun for at hjælpe :-)

Hvis du tror du har en kønssygdom og simpelthen ikke vil til din læge, findes der specielle klinikker, hvor man kan få sig selv testet. Det er mere anonymt, da man ikke behøver at komme tilbage igen næste gang man har influenza eller noget lignende. I København er der for eksempel en klinik gennem Sex og Samfund og én på Bispebjerg Hospital - hvis du bor et andet sted i landet, vil der helt sikkert findes noget tilsvarende enten på et hospital eller på en klinik. Man kan jo også blive direkte henvist til en gynækolog - men så skal du også op forbi lægen.

Hvis du tror du har svamp, kan du købe en stikpille og noget creme du kan smøre på i håndkøb på apoteket. Dog anbefaler de fleste læger, at man kommer op forbi dem, første gang man tror man har svamp, for at blive undersøgt ordentligt. Når man ikke helt ved hvordan det føles, kan man jo tage fejl og det er vigtigt at lægen undersøger om der kunne være andet galt!

Mod almindelig bakteriel ubalance kan du købe forskellige stikpiller på apoteket med mælkesyrebakterier - de kan hjælpe dig med at genvinde balancen i skeden. Og så er det vigtigt at du tørrer dig fra urinrørsåbningen og om mod endetarmsåbningen når du har været på toilettet - så ryger bakterierne den rigtige vej :-)

Så til dit næste spørgsmål:

En del kvinder oplever at den ene skamlæbe er længere end den anden og hænger som du siger - der er ikke nogen decideret grund til det - vi mennesker er forskellige og nogle får også lange, slanke fingre, mens andre får pølsefingre fordi det måske er arveligt i familien, sådan er det bare :-) Jeg er helt sikker på at drengene ikke vil lægge mærke til det overhovedet - jeg er sikker på de vil synes du er dejlig som du er!

Der er noget du kan gøre ved det, men det kræver at du går til lægen. Man kan nemlig få en operation hvor de skærer "det ekstra stykke" fra. Men du skal selvfølgelig overveje om det er dét værd og om hvor meget det generer dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar og du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har spørgsmål.

Mange venlige hilsner fra Mette