Svimmel

brevkassespørgsmål

Svimmel

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 13 år 2 uger siden

Kære Cyberhus:-). Det er virkelig dejligt at I søde mennesker gider at bruge tid på, at besvare vores spørgsmål, det skal I have ros for! Nu til mit spørgsmål. Lige siden jeg var 12 år gammel, har jeg altid haft problemer med at hver gang sidder på sofaen eller ligger mig på sengen, bliver jeg svimmel og det sortner for mig, når jeg står op. Det skal lige siges at selvom jeg er begyndt at træne siden januar, er det ikke blevet bedre. Første gang det skete for mig, tog jeg hos lægen, oghan sagde at det var normalt. Og nu tænker jeg er det virkelig normalt det her? ( kan det være pga jernmamgel eller hvad?) Ps. Kan det få konsekvenser hvis jeg ikke gør noget ved det

Svar:

Hej med dig

Allerførst vil jeg sige tusind tak for din ros - det er altid dejligt at høre at vi kan være til hjælp for jer unge derude!:)

Nu til dit spørgsmål. Jeg vil starte med at sige, at svimmelhed kan være noget drilsk noget, fordi det på den ene side kan skyldes mange forskellige ting og på den anden side være noget helt banalt eller noget bare helt normalt! F.eks. kender de fleste det at blive svimmel et øjeblik, hvis man rejser sig for hurtigt op fra sengen eller en stol. Det er fordi blodet samles i benenene og blodtrykket derved falder kortvarigt og så går der et par sekunder før blodtrykket bliver normalt igen. Det er et helt normalt fænomen.

Du skriver, at du bliver svimmel både når du står op og når du ligger i sengen. Er det rigtigt forstået? Altså at du både er svimmel når du ligger ned og står op. Jeg kunne enormt godt tænke mig, at vide noget mere om din svimmelhed for bedre at kunne rådgive dig. F.eks. hvor ofte du er svimmel, hvor lang tid det varer, når det kommer og om der også er andre ting udover svimmelheden.

Når unge piger er svimle, er det oftest fordi de ikke får nok at spise og drikke i løbet af dagen, og så falder blodsukkeret og man bliver svimmel. Det kan også skyldes at man ikke får nok søvn. Du spørger om det kan være fordi du har jernmangel. Man kan faktisk godt blive svimmel hvis man mangler jern, men hvis du spiser normalt og får grøntsager og kød, så burde du ikke mangel jern.

Om du mangler jern er noget din læge nemt kan undersøge ved at tage en blodprøve. I det hele taget synes jeg du skal snakke med din læge igen. Jeg synes ikke det er normalt at du har følt dig svimmel siden du var 12 år, så jeg synes du skal gå til din læge og blive undersøgt igen. Det kan sagtens være, at der ikke er noget galt, men alligevel synes jeg du skal få det tjekket, for jeg kan som sagt ikke sige dig hvad årsagen er alene ud fra dit brev.

Til sidst vil jeg sige, at det umiddelbart ikke hjælper på svimmelheden at træne. Det er godt at holde sig i form, men det er samtidig rigtig vigtigt i forbindelse med træning at du får nok at spise så du får fyldt energidepoterne op og får alle de vitaminer, du har brug for!

Har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive igen!:)

Håber du kunne bruge mit svar!

Mange hilsener Helene