Svamp?

brevkassespørgsmål

Svamp?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej!

Jeg er en pige p 15 år. Her for nogle dage siden, begyndte min skede at svide helt sindssygt.. Det klør, og jeg kan næsten ikke rejse mig uden det gør ondt, og det er bare endnu værre når jeg går rundt. Jeg har faktisk haft det mange gange før, men har ikke ville/turde sige det til nogen, eller opsøge læge!! Det har bare været gået væk af sig selv, men efter flere uger, og det er forfærdeligt!!

Når jeg tører mig efter at have været på toilettet, kommer der (meget lidt) blod på papiret, som om det er et sår. Men tænker bare at det ikke burde kunne svide så meget?

Jeg ved virkelig ikke hvad det er, og vil virkelig gerne finde ud af det!! Helst gerne uden at skulle snakke med nogen om det, eller gå til lægen... Ved godt jeg måske bare burde tage til lægen med det, men det er virkelig det jeg vil aller mindst i hele verden!

Svar:

Hej med dig.

Velkommen til cyberhus.

Som du selv skriver i temaet, kunne det godt lyde som om du døjer med svamp i skeden ind i mellem. Det kan godt både svide og klø. Skeden kan føles tør og der kan komme noget hvidligt udflåd. Slimhinderne kan være så sarte at man kan komme til at bløde en lille smule når man tørre sig. Svamp kan komme når der kommer lidt ubalance i de mælkesyrebakterier, der normalt skal være i skeden. Man kan godt få svamp, hvisk man bruger for meget sæbe. der er nogen, der døjer med at få svamp på det samme tidspunkt i deres menstruationscyklus ex. lige før eller lige efter menstruationen.

Til at forebygge at man får svamp, kan det være en god ide kun at bruge imtimsæbe og meget lidt af det når man er i bad. Det er også bedst at bruge bommuldstrusser  og det kan være en ide at sove uden trusser. Nogle kan være nød til at skifte til en anden slags bind når de har menstruation eller at bruge tampon I stedet. man kan i håndkøb i Matas og på apoteket købe forskellige svampecrcremer. f.eks. kan man købe en pakke fra canesten, hvor der er en stikpille man kan komme op i skeden om aftenen og så en creme man kan smøre på slimhinderne to gange dagligt.-Som bekæmper svampen.Man kan også vælge bare at købe cremen. Det kan du jo forsøge, men hvis ikke det hjælper bør du gå til læge, selvom at  du synes det er rigtig træls. Det lyder meget som svamp det du beskriver, hvilket er ufarligt, men hvis du har haft sex uden kondom kan du jo også været smittet med en køssygdom fx herpes. Hepes giver sådan nogle små sår, der svider helt forfærdeligt. Det ville du være nød til at få din læge til at se på. Det kan godt være en stor overvindelse at gå til lægen med sådan noget første gang, men du må tænke på at for lægen er det en hverdagsting og du ville vel kunne bede om at komme ind til en kvindlig læge, men i første omgang så prøv at følge mine råd og se om det hjælper. Held og lykke med det.

Hilsen Malene

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål