Spørg lægen

brevkassespørgsmål

Spørg lægen

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej

er en pige på 14 år

jeg fik mine bryster normal tid jeg er lidt rubust anlagt og mine bryster sidder ikke helt perfekt de hænger lidt og har ligt stræk mærker

men her for en dag siden opdagede jeg at der på begge mine bryster er er en slags Bobel der er hård over mine brystbortet altså når jeg strækker armene bliver mine børster mindre hængene så man kan mærke det mer har læst på nettet om det kunne være bryatkraft men der stod at man kanp nok kan få det som 14 årig

jeg tænkte bare det kan være mine beyster bare vokser eller det er muskler der sidder inden bag ved

hjøko håber i kan svare hurtigt som mugligt

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan forstå, at du er bekymret for om du har fået brystkræft?

Jeg må sige med det samme, at det lyder meget usandsynlig udfra din beskrivelse. En hård knude bag begge brystvorter vil jeg tolke som brystvæv som er i vækst. Du er kun 14 år og dine bryster vil vokse noget tid endnu og det kan godt føles som 2 hårde knuder bag brystvorterne.

Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret. Der sker nemlig rigtig meget med din krop lige nu pga. en stigning i køns- og væksthormoner. Det er også meget almindeligt at der kommer strækmærker på brysterne når hormonet østrogen stiger i kroppen. Det er det kvindelige kønshormon som gør at piger bliver kønsmodne. Jeg ved ikke om du har fået din menstruation, men i så fald kan det også betyde at du snart får din menstruation.

Brystkræft er, som du selv helt rigtig har fundet ud af,  meget sjældent hos piger i din alder. Det vil aldrig ramme begge bryster på samme tid.

Du behøver ikke at være bekymret eller gå til læge. Men hvis du en dag mærker en hård afgrænset knude i det ene bryst, kan du få det undersøgt hos din egen læge.

Brystkræft kan også være arveligt og hvis din mor, mormor, søster, moster har haft brystkræft skal du være mere opmærksom på at mærke brystvævet efter for evt. knuder når du bliver fuld voksen.

Men det er heldigvis ikke noget du skal bekymre dig om nu!

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Gazelle