Skedesvamp

brevkassespørgsmål

Skedesvamp

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hejsa

jeg er næsten sikker på, at jeg har fået skedesvamp. Det lyder virkeligt klamt. Altså jeg er irriteret i undergivet ved skeden og det klør og svier hele tiden. Især om natten. Har læst meget om det og ogsøom at ens udflåd ændre sig til grynet og tyk og det synes jeg også at min er... problemet er at jeg ikke tør gå til lægen. Så skal jeg bare gå på apoteket og købe mig til behandling? Eller skal jeg gå til en akutlæge? Det vil jeg helst da jeg nok ikke kan se min egen møge i øjnene igen hvis han har kigget mig i min kuli..

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har svie og kløen i underlivet og at du tror, at du har underlivssvamp. På det du fortæller, tror jeg at du har ret i det. Underlivssvamp er jo en meget almindelig lidelse og noget langt de fleste kvinder vil få på et tidspunkt i deres liv. Det er noget din læge vil se nærmest dagligt og vedkommende vil synes det er helt normalt at du kommer til læge med det. Hvis du stadig ikke har lyst til at gå til din læge kan du forsøge at købe et antisvampemiddel på apoteket. Det fås i håndkøb. Du kan f.eks købe en canesten stikpille til skeden. Der findes en på 500 mg som man bare skal tage en af så burde det være nok. Evt kan man supplere med canesten creme.

Hvis det ikke er nok så synes jeg du skal gå til din læge, for enkelte gange er der tale om bakterier i stedet for svamp, men så vil canesten-medicinen ikke virke.

Derudover er det en god idé at købe noget pH-venlig sæbe til dit underliv, f.eks Vivag, det mindsker risikoen for at svampen kommer igen.

Jeg håber at du kan bruge mit svar og at du hurtigt bliver fri for dine gener.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål