sexsygdom

brevkassespørgsmål

sexsygdom

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hvis en pige og en dreng har sex uden kondom, men ingen af dem har haft sex før, kan de så godt have smittet hinanden med sexsygdomme? Og hvis ja, hvad er chancen så for at det er tilfældet?

Svar:

Hej med dig

Når man taler om sexsygdomme, altså seksuelt overførte sygdomme, menes sygdomme man kan blive smittet med gennem en seksuel kontakt herunder samleje. Chlamydia og gonorre er eksempler på sygdomme i underlivet man kun kan få ved at gå i seng med en, der har været sammen (i seng med) en der var smittet. Det betyder, at hvis man aldrig har været sammen med nogen har man ikke chlamydia eller gonorre.

For HIV gælder det, at sygdommen kan smitte gennem blod eller sex. Det vil sige, at man kan få HIV, hvis ens mor havde HIV, da hun var gravid med én. Man kan også få HIV, hvis man modtager blod der er inficeret med HIV. Det er dog ekstremt sjældent, da blodet der gives ved blodtransfusioner, er testet. Til dit spørgsmål vil jeg derfor sige, at svaret er ja. Men i den virkelige verden, som vi jo er i, vil risikoen dog være meget lille, næsten 0  for at to personer, der aldrig før har haft sex, smitter hinanden.

Kondom beskytter rigtig godt mod seksuelt overførte sygdomme. Jeg synes, det er en god idé, at beskytte sig, også hvis man lige har fået en kæreste. En anden god ting er at kondom beskytter mod graviditet.

Med venlig hilsen
Kathrine