sår

brevkassespørgsmål

sår

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej med jer :) jeg har et måske lidt underligt spørgsmål... Hvor dybt skal et sår være og hvor meget skal det gabe, før man bør opsøge skadestuen for at få det tjekket? Mvh en lidt forvirret pige

Svar:

Hej Forvirrede Pige.

Det er jo et meget konkret spørgsmål du stiller, men der er desværre ikke et lige så konkret svar. Jeg skal alligevel prøve at svare så godt jeg kan.

Det kommer meget an på hvor såret er, og hvordan det er opstået, så det er ikke sådan lige til.

Generelt skal du opsøge skadestuen hvis du er i tvivl. Hvis du får et sår der bløder meget, og ikke vil stoppe med at bløde skal du også opsøge skadestuen. Hvis kanterne på såret ikke kan holde sig sammen og såret er stort skal du også opsøge læge. Derudover skal man være opmærksom på, at de steder hvor blodårer og sener ligger lige under huden er det meget vigtigt, at være sikker på de ikke har taget skade.

Det er ikke så normalt at få sår der er så store og dybe at de skal ses af en læge, medmindre man kommer ud for et uheld. Når jeg læser dit spørgsmål, så tænker jeg at dine sår måske skyldes, at du har skåret i dig selv. Hvis det er rigtigt, så synes jeg også du skal gå til lægen og få sårene tjekket. Men jeg synes også det er vigtigt at få snakket med en voksen om hvorfor du har lyst til at skære i dig selv. Det kan du gøre i vores chat fra mandag til torsdag fra kl. 14-19. De er rigtig gode at snakke med, og du kan gøre det anonymt. Derudover kan nogle af de andre brevkasser måske også være til hjælp.

Jeg håber du kan bruge mit svar og mine råd.

Hilsen Lea