Ryg-og knæ smerter

brevkassespørgsmål

Ryg-og knæ smerter

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

Hej, jeg har ekstremt ryg smerter,

mine forældre siger bare at der er vokse værk men jeg har haft i over et år nu.

det er begyndt efter jeg engang faldt af en hest og blev trampet ned

hvor jeg så kom på hospitalet og blev MR skannet eller hvad det hedder den

maskine hvor man komme ind i og ligge Og der var ikke noget

men 2-3 mdr efter er jeg brgyndt at have meget slemme smerter

hvis bare jeg bugger mig ned eller sætter mig på hug i bare 2 sekunder

for jeg ekstremt ondt i Ryggen.

Mit knæ gør også meget ondt hvis jeg bare løber en lille smule,

Jeg har været til røgten men igen, ingenting. begge smerter på virker mig

meget i min hverdag da jeg jo går i skole og ikke rigtigt kan være med i nogle

af aktiviteterne

på forhånd tak :)

Svar:

Hej du

Du har efterhånden haft smerter i lang tid, og det er frusterende. Du er også blevet grundigt undersøgt med  både MR-skanning og røngten uden, at der fundet nogen rigtig forklaring. Og det kan måske være næsten ligeså frusterende. Selvom undersøgelserne ikke har vist noget, vil jeg stadig sige, at du har været ude for en alvorlig skade, som jeg læser din historie. Og det i sig selv kan godt forklare, hvorfor du stadig har smerter og problemer i dagligdagen. Dit muskelapparat kan godt have lidt skade under faldet fra hesten - og det kan ikke nødvendigvis ses på skanningerne. Du skriver at du nu ikke længere kan deltage i forskellige aktiviteter og således er du kommet ind i en ond cirkel med stadige smerter og mindre og mindre aktivitet.

Min anbefaling til at bryde denne cirkel vil være en kombination af træning evt. professionelt styret via fysioterapi og sideløbende smertestillende behandling. Begge dele kan du drøfte med din egen læge.

Jeg håber at svarer kan hjælpe dig videre. Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål