rødt i mit ansigt

brevkassespørgsmål

rødt i mit ansigt

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

hej Cyberhuset.. jeg har et stor problem mit ansigt er blevet meget rødt og det sviger meget.. jeg kan ikke komme ud og tage til apoteket eller til min egen læge på grund mit ansigt er helt rødt og vil helst undgå at ingen skal se mig.... Derfor skriver jeg til jer.. Mit ansigt plejer ALDRIG at være rød, men det som skete.. At jeg var meget ked af det, inderst inde og var meget stress og har dypration.. Så pillede jeg i mit ansigt rigtigt meget, det var meget slemt jeg blødte meget og det begyndte at svige meget. Næste dag blev hele mit ansigt rødt sart og tørt og har haft det i ca. 5 dage nu. Begyndte at skylde mit ansigt med is koldt vand. Så meget det svirrede. Min mor blev meget ked af det, hun sagde at det lignede eksem, men det er ikke eksem, men det lignede det bare.. så sagde hun til mig at jeg skulle prøve hendes eksem creme som hun havde der hjemme. men jeg tænkte, det jo til eksem og jeg har jo ikke eksem. Men min mor sagde måske det kunne hjælpe mig.. Men jeg var bange for at bruge hendes eksem creme.. derfor spørger jeg jer, kan jeg bruge min mors eksem creme til mit ansigt?? selvom jeg ikke har eksem i mit ansigt??? eller kunne jeg osse bruge naturalt yoghurt, smøger det på mit ansigt ligesom ansigt mask?? for har hørt det godt for ansigtet.. men ville det kunne hjælpe med at fjerne rødmen på huden??? ellers hvad kan jeg bruge til mit ansigt for at fjerne det røde sart og tørt for det sviger meget.???????????? håber i kan hjælpe mig hilsen Sofie.

Svar:

Kære Sofie!

Mange tak for dit brev. Jeg synes, det lyder som om, du har det rigtig svært, og har brug for nogen til at hjælpe dig med at komme videre. Hvor er det flot, at du har taget det første skridt ved at skrive herind!

Jeg synes ikke, du skal bruge din mors ansigtscreme til eksem, for som du selv skriver, så skyldes din rødme ikke eksem. Yoghurt og koldt vand vil heller ikke gøre det bedre. Det, der hjælper på din rødme i ansigtet, er at holde op med at pille i det. Der kan godt være betændelse i det, og så skal du have noget creme, som du skal have recept på. Den får du hos lægen. Når du går til lægen er det vigtigt, at du fortæller, hvordan det er kommet, så han/hun ved, hvordan du skal behandles. Hvis du synes, det er svært at få sagt, kan det være en god idé at tage det brev med, som du har skrevet til mig. Der beskriver du jo rigtig flot, hvordan det hele er opstået.

Hvis du er meget ked af at gå til lægen alene, synes jeg, du skal snakke med din mor. Efter hvad du fortæller, kan jeg fornemme, at hun er bekymret for dig, og at hun meget gerne vil hjælpe dig. Derfor prøver hun at give dig cremen. Men hun ved jo ikke, hvad det drejer sig om. Derfor kan hun ikke hjælpe dig bedre, før du fortæller hende om det. Du kan også vise hende dit brev. Jeg synes, det er virkelig flot, at du har skrevet herind og fortalt om dine problemer. Du har taget det første, svære skridt.

I Cyberhus har vi også en brevkasse, der hedder "Når det gør ondt inderst inde", og vores chat. Begge steder sidder der voksne, der meget gerne vil lytte, og som er vant til at snakke med unge, der har det ligesom dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar! Rigtig meget held og lykke med det!

Kærlig hilsen Christine