P-piller

brevkassespørgsmål

P-piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg skriver hertil fordi der er noget jeg har gået og tænkt meget over i et stykke tid. Jeg er femten år, og har haft min menstruation i ca. 3 måneder (i min familie får vi den ret sent, min søster var f.eks. 16) men jeg har gået og overvejet om jeg skulle begynde på p-piller. Grunden til det er at jeg har fået af vide at det skulle være rigtig godt hvis man har mange menstruations smerter, og det har jeg! Mit problem er bare, hvordan i alverden skal jeg fortælle det til min mor? Min mor er meget økologisk, sundheds tænkende og jeg ved ikke om hun ville brydes sig om jeg begyndte på dem. Men nu syntes jeg jo også jeg skal have ret til at tage den beslutning, selfølgelig med hendes godkendelse men stadig skal jeg have ret til at lave det valg. Men mit problem er bare, hvordan skal jeg sige det? Jeg håber i kan hjælpe!

Svar:

Hej med Dig.

Normal.dotm
Århus universitet
12.0

false

18 pt

false

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}

Jeg skal se om jeg kan give dig nogle gode råd.

Det er rigtigt at p-piller kan hjælpe på menstruationssmerter, men det er der også anden medicin der kan, feks. almindeligt smertestillende som Panodil og det der kaldes gigtpiller, men som hedder Ibumetin eller noget lign.

Jeg vil forslå dig at prøve de smertestillende før p-pillerne, da p-pillerne er hormoner der vil påvirke din krop på flere måder end kun at fjerne smerter, det er heller helt ikke sikkert de vil fjerne smerterne, det er forskelligt fra person til person. Desuden har alt medicin bivirkninger, også p-piller, og de skal tages på bestemte tidsunkter, man må ikke glemme dem og det koster 50-100 kr. pr. måned at tage p-piller. Det kan derfor være fint, at se, om de smertestillende ikke kan hjælpe, før man begynder på p-piller, der er ikke særlige bivirkninger til de smertestillende jeg har nævnt hvis man tager dem rigtigt. Man kan godt tage Panodil og gigtpiller samtidig og få en rigtig god smertestillende effekt.

Jeg synes du skal prøve at fortælle din mor, at du har rigtig ondt når du har menstruation, og at du gerne vil gøre noget ved det måske i form at smertestillende, måske i form af p-piller. Hvis du fortæller hende hvor meget det betyder for dig, og hvor ondt det gør, tror jeg gerne hun vil hjælpe dig til en god løsning. Det er helt normalt for kvinder at have ondt, og det kan også være hun selv har haft det, så jeg er sikker på hun vil forstå dig. Sig det på et tidspunkt hvor i har god tid, og hvor hun ikke er midt i noget andet, så kan i få en god snak om det.

Det er vigtigt at du enten taler med en læge, eller én på apoteket inden du begynder på enten smertestillende eller p-piller så du er helt sikker på hvordan de skal tages. Hvis medicinen tages forkert kan man måske få for mange bivirkninger eller for lille effekt hvis de ikke tages rigtigt

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hislen Lea