P-Piller

brevkassespørgsmål

P-Piller

brevkassespørgsmål af
Maggie
17 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hejsa :)

Jeg er på P-piller og det fungerer super fint og jeg er glad for dem.

En gang om måneden skal man så holde en uges pause for at få sin mens, og der er jo ingen der kan lide det. Jeg kender en pige der har P-stav og hun får slet ikke mens i de 3 år hun har den og det lyder jo super tiltalende, men jeg er bange for smerten der medfølger når man skal have sådan en ind i armen. hvorfor er det, at man skal holde pause ved P-piller og have træls mens når man ikke skal ved P-stang?

Svar:

Hej med dig.

Der er fordele og ulemper ved både p-piller og p-stav. P-staven indeholder ligesom p-piller hormoner, der skal gøre, at du ikke bliver gravid. Hormonerne påvirker kroppen lidt forskelligt, afhængigt af hvilken type p-piller og p-stav man bruger.

Ved en almindelig menstruationscyklus hvor du ikke spiser p-piller/har p-stav, vil hormoner gøre, at slimhinden i livmoderen bygger sig op lige så stille. Livmoderen er jo dér et evt. befrugtet æg skal være, og barnet skal vokse, så i løbet af en menstruationscyklus vil slimhinden blive mere tyk, have flere blodkar så der er næring til et kommende æg, og i det hele taget gøre sig klar og lækker til, at et æg kan sætte sig fast. Når så der ikke kommer et befrugtet æg, ja, så vil hormonniveauet ændre sig, og livmoderslimhinden bliver udstødt, da den ikke skal bruges til et foster, og man får sin menstruation.

Man kan sammenligne en p-stav med, hvis du spiste p-piller uafbrudt uden at holde pause. Du kan i princippet godt spise p-pillerne uden at holde pause, men på et eller andet tidspunkt vil kroppen have behov for, at udstøde livmoderens slimhinde, da den bygges op af de hormoner der er i pillerne. Det samme gælder p-staven. Det er langt fra alle hvor menstruationen stopper helt. Nogen får kraftigere blødninger, andre får uregelmæssige små-blødninger. Man skal se det sådan, at hormonerne bygger slimhinden i livmoderen op, men man kan ikke bare fortsætte med det i en uendelighed. På et tidspunkt vil slimhinden blive udstødt.

Du får lidt færre hormoner ved p-staven end p-piller, så det kan msåke forklare, at nogle oplever, at menstruationen forsvinder. Der er simpelthen ikke nok hormon til at opbygge slimhinde, men alligevel nok til, at forhindre ægløsning og graviditet.

Der er (desværre) ikke nogte der er enten/eller når det kommer til kroppen. Alle reagere forskelligt på medicin, og p-piller og p-stave er medicin, så man kan ikke forudsige hvordan en p-stav vil virke på netop dig. Der kan som sagt komme de samme bivirkninger ved begge typer, men graden af dem kan man ikke forudsige.

Hvad der er det rigtige for dig er individuelt, og det kan sagtens være, at du vil have det fint med en p-stav fremfor p-piller. Jeg vedhæfter et par link, hvor der står lidt fakta, så du bedre kan sammenligne.

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/...

http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention-mellem-kvinder-...

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål