P-pille stop

brevkassespørgsmål

P-pille stop

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Hej

Jeg stoppede med mine P-piller d 20 februar og fik "menstruation" d 23 februar som varede i 6 dage. Så udeblev min menstruation og tog en test d 24 marts, som var negativ. Fik så menstruation d 9 april og her værede det kun i 2 dage og blødningen var ikke særlig kraftig. Det vil sige at lige nu er min cyklus på 45 dage. Så mit spørgsmål er om min krop er normal, eller er der noget galt? kommer jeg til at få en normal cyklus så jeg har chance for at kunne blive gravid? Lige nu tager jeg multivitaminpiller, folsyre og gele Royal.

Kan man gøre noget selv for at styrre hormonerne? Og burde jeg kontakte lægen?

Svar:

Hej,

mange tak for dit spørgsmål. Som jeg kan orstå det har du tidligere været på P-piller, men nu stoppet for at kunne blive gravid.

Nyeste forskning indenfor område har faktisk vist at det at tage P-piller er forbundet med en hel masse positive "bivirkninger". Der er blandt andet nedsat risiko for kræft i livmoderen – og desuden har det vist sig at kvinder, der har været på P-piller uanset hvor længe, faktisk har samme frugtbarhed som kvinder, der ikke har brugt P-piller.

Mange kvinder oplever uregelmæssig menstruation i perioder af deres liv. Menstruationscyklus er styret af hormoner (især FSH og LH), og er desuden påvirket af stress, anden hormonbehandling, spiseforstyrrelse, fedme og meget mere. Det er svært at sætte en enkelt finger på hvorfor netop din menstruation svinger sådan, men det kan sagtens være normalt her efter du er stoppet med P-piller. Kroppen skal ligesom "genfinde" sig selv, og det kan tage et par cyklusser. Hvis det er noget der bliver ved, anbefaler jeg at du laver en Menstruations-Dagbog, hvor du simpelthen skriver hvornår din menstruation er startet og stoppet, om der er pletblødninger og hvor kraftig din blødning er fra dag til dag (f.eks på skala 1-3).

Hvad du selv kan gøre for at styre hormonerne er at undgå stress, spise fornuftigt, lytte til din krop og dens behov. Hvis det fortsætter med at være uregelmæssigt, vil jeg anbefale at du kontakter din egen læge, der vil have mulighed for at lave en gynækologisk undersøglse, samt at tage blodprøver, der kan afsløre om der evt skulle være en underliggende sygdom.

Du skal have stor ros for at passe på dig selv, og optimere dine chancer for at blive gravid. Jeg håber du får dine ønsker opfyldt – og skulle det ikke lige lykkes de første gange, så giv ikke op. Det kan ofte tage en del forsøg.

Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mvh David

Davids billede
David har svaret på dette spørgsmål