Overvægtig

brevkassespørgsmål

Overvægtig

brevkassespørgsmål af
M
18 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej brevkasse

Jeg er en overvægtig pige på 100+ kg (ikke voldsomt over men et par kg'er over)

Som har tabt mig lidt ca. 8 kg men har taget dem på (kom helt ned på 92!) Og flere kg'er på sådan ca. 15 kg mere :(  jeg spiste ikke optimalt og lavede meget motion den gang! (Ca. 2 år siden)

Men i ca. 2 år har jeg så prøvet at tabe mig igen og igen (via gå ture og lidt mindre mad)men tog mig jo enlig ikke rigtigt sammen da de gåture ikke var ret lange og så mange igen.

For ca. 1 måned siden  sagde til mig selv NU SKAL DET LYKKES!! og lade all in med en masse og lange gå ture (får gået ca. 10 000 skridt om dagen - nogle dage ikke så meget da man er træt eller andet - men får det meste er det der oppe og plus der bliver forbrændt ca. 2000 kcal HVER DAG det kan smutte en gang imellem og nogle gange kan jeg komme op på 3000 kcal på en dag)

Jeg træner hver anden dag (med mindre der ikke er mulighed for det) på gulvet hvor jeg laver diverse øvelser ,har en app jeg bruger, som hedder 30 day fit hvor de viser øvelserne med tekst og en lille video til hver øvelser så man SKAL ikke følge noget bestemt ;) tager det som jeg lige orker/ humør til og arbejder helst på at få sved på panden hvis muligt og kommer forskellige muskelgrupper igennem men starter lige lidt stille ud

Kan også finde på at bruge wii'en f.eks med boksning eller zumba

Mad; jeg prøver at spise sundt , ikke altid muligt når man er hjemmeboende og ens forældre nogle gange ikke orker det store men vi prøver , og spiser en potion , men hvis noget er rigtigt rigtigt godt kan der godt ske at der kommer lidt mere ned (ikke en hel anden potion men sådan lidt under en halv tallerken mere - kommer an på hvad det er)

Jeg forsøger at drikke så meget vand som muligt (på skolen har vi en drikke fortæne med koldt vand og det er bare så godt og får en til at drikke mere vand)

Jeg prøver at undgå cola jucie kakao og diverse andre drikkevare, det er mere cola som er lidt en træls ting at undgå (er ikke afhængig som jeg var før i tiden så kan godt gå dage imellem at drikke det- men nyder også mere colaen kan jeg mærke når der går tid imellem)

Vægten den svinger bare! (Jojo vægt) Mellem 115 og 116 og kommer ikke længere ned :/ jeg forstår det ikke for lidt under et år siden der vejede jeg lige knap 100 kg og holdte den sådan "fint" der (men så skete der så meget i mit liv og vi sprang tit over hvor gæret er lavest og spiste junkfood tit sådan en 2-3 gange i ugen) - så det er jo ikke "stride" eller "mange års kilo" det er,  så forstår ikke hvorfor den ikke går ned eller svinger på de tal hele tiden (man har næsten lyst til at droppe et vægt tab når den bare "står stille" eller forbliver den jojo vægt)

Jeg har lagt syg i onsdag (vågnede kl 3:30 med dårlig mave og opkast) og der stod vægten på 113.00 efter et par få timer men det var også en voldsom omgang! Jeg drak først en cola kl 12:30 hvor det så holdte op og fik klemt 3 ned på den dag + en håndfuld salt chips og lidt jordbær grød om aftenen (ca. En bundslat på en morgenmads skål og lidt mælk) dagen efter fik jeg heller ikke det vilde ned havde det stadigvæk ret dårligt så fik vidst 1-2 cola'er ned og lidt mad

(Vidste godt at når man blev rask tog man det på igen )

I dag ( tirsdag ) er min mave stadig ikke okay og spiser ikke vildt meget - spiser faktisk lidt mindre end før jeg blev syg men, Mit mætheds fornæmmelse er meget bedre (det er også derfor jeg ikke spiser så meget som før)

Jeg spiser 3- 4 gange om dagen og prøver at få meget vand igennem dagen

Jeg spiser også lidt slik en gang imellem , jeg spiser ikke vildt meget - vil sige det er omkring 2-3 lion bars størrelse hvis jeg spiser noget slik en dag :) og er slet slet ikke hver dag men vil jo også gerne undgå jojo vægt senere men det er jo faktisk den jeg står i lige nu :(

Hvordan kommer jeg ud af jojo vægten og kommer længere ned? Synes ellers jeg kæmper ret godt med ca. 10 000 skridt hver dag og ca. 2000- 3000 kcal får jeg forbrændt om dagen - er der mon noget jeg glemmer eller overseer?

Nårh ja - jeg får også meget søvn ca. 7- 8 timer om natten nogle gange lidt mere - så det burde ikke skyldes at jeg sover for lidt :)

Svar:

Hej du

Det lyder som at kæmper meget med vægten og har gjort det i lang tid. Du har også sat dig rigtig godt ind i tingene og ved, Hvad der er sundt og usundt. Og tilmed dyrker du en masse motion, er mit indtryk - og det er altid godt - uanset hvad vægten siger.

Jeg plejer gerne at adskille mad og motion lidt, og det skal forstås på den måde, at motionen sjælden gør folk folk meget slankere i sig selv. Rigtig nok forbrænder man mere energi, når man dyrker motion, men hvis man så spiser tilsvarende mere, så er man lige vidt. Jeg vil derfor sige, at du skal endelig fortsætte med din motion, og efter hvad du beskriver, behøver du egentlig ikke lave mere.

Jeg vile istedet fokusere på kosten. Naturligvis skal du forsøge at spise de sunde ting, og undgå de usunde ting - og det har du fint styr på, hvad er. Det er i sidste ende nok mængden af mad - både sundt og usundt - der er den største udfordring. Selv om man holder sig til de sunde ting, tager man alligevel på, hvis man spiser nok af det.

Med andre ord skal du altså at spise lidt mindre, hvis du gerne vil tabe det. Det lyder enkelt, men kan være så svært i virkeligheden. Og måske du kan få brug for hjælp. Hvis du ikke kan klare det selv, og det er der mange, der ikke kan! - så kan du tale med din læge om, hvordan du kommer bedst igang.

Håber at mit svar kan bringe dig videre. Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål