Ondt på penishoved og masser af nakkeost

brevkassespørgsmål

Ondt på penishoved og masser af nakkeost

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej NetDoktor,

Jeg er en 16'årig dreng der har problemer med mit penis hoved. For et par dage siden, begyndte det at gøre rigtig ondt i mit penishoved. Det føles lidt som en brændende smerte. smerten er værst hvis penishovedet bliver rørt enten direkte, eller indirekte (når noget presser på forhuden, som f. eks bukser).

I går trak jeg forhuden tilbage for at se om jeg kunne se noget specielt, og det eneste jeg kunne se var noget nakkeost. Jeg fjernede det og tænkte at det bare var noget irritation. Senere på dagen gjorde det stadig ondt, og jeg gik i bad, for at rense penishovedet.

I dag gør det stadig ondt, og jeg trak tidligere idag forhuden tilbage igen, for at tjekke endnu en gang. Denne gang fandt jeg mere nakkeost. Jeg fjernede det, og tjekkede en sidste gang for at være sikker. Denne gang fik jeg næsten trukket forhuden ned over hovedet. Her kunne jeg se at der lå en hel masse nakkeost, lige under glansen. Nakkeosten omringede hele penis under glansen i et tykt lag.

Det skal siges at min nakkeost ser lidt mærkelig ud. Det ligner en masse hvide og grønlige små "kugler" der sidder sammen. Jeg har ikke før set eller hørt om grønlig nakkeost, så jeg tænkte at det var vigtigt.

Derudover skal det siges at jeg dagen før det startede, var i skoven med min efterskole (enkelt overnatning). Kan det være en flåt eller lignende?

Jeg har aldrig været seksuel aktiv, så det skulle undre mig hvis det var en kønssygdom.

Til sidst vil jeg også gerne indrømme at jeg aldrig har været den bedste til hygiejne. Op til badet igår havde jeg vel ikke været i bad i lidt over en uge. Jeg ved godt at det er vigtigt, og at det kan være årsagen, men jeg har før haft sådanne perioder, hvor jeg aldrig har haft ondt på penishovedet.

Håber at i kan hjælpe mig, for jeg har utroligt ondt, og det hæmmer mig rigtig meget i hverdagen.

Oliver

Ps. Jeg har også indsendt mit svar til NetDoktor.dk, men det er ikke sikkert at jeg får svar der, og hvis jeg gør, kan der gå lang tid før jeg får det.

Svar:

Hej Oliver

Jeg har først set dit indlæg i dag, så jeg må derfor starte med at beklage det sene svar. Jeg vil svare dig så godt, som jeg kan.
Ud fra det du fortæller mig kan jeg forstå, at du har smerter på penishovedet og rigeligt med nakkeost eller hvidgrønne belægninger på glans. Jeg har en idé om, hvad det her er. Men under alle omstændigheder synes jeg, at du skal tage ned til din praktiserende læge inden for et par dage og få det undersøgt, så du kan blive behandlet, hvis du skal have medicin for det her.

Jeg tror, at du efter friluftslivsturen har udviklet en helt almindelig forhudsbetændelse. Det er ikke farligt og kan let behandles. Betændelsen er en infektion og farven på "nakkeosten" eller belægningerne kan være lidt afhængig af, om det er svamp eller bakterier, der laver infektionen. Derfor synes jeg, at du skal have en læge til at se på det. Det er grænseoverskridende at vise sine kønsorganer frem for andre mennesker, men husk på at din læge er professionel, ser på disse ting hver eneste dag og har tavshedspligt.

Nu går jeg lige udfra, at du kun vasker din penis, når du går i bad? Og i så fald er det for sjældent kun at gå i bad en gang om ugen. Det er vigtigt, at du vasker dig for neden hyppigere - helst én gang dagligt. Hvis du ikke bryder om at bade hele kroppen, kan du nøjes med kun at vaske din penis. Vask med løbende, lunkent vand, uden sæbe, træk forhuden helt tilbage og få vasket al nakkeosten væk hver gang. Din forhudsbetændelse er mest sandsynligt kommet fordi, at du sjældent går i bad og også lidt tilfældigt. Hvis der sidder for meget nakkeost under forhuden gennem længere tid, kan det blive et god sted for bakterier eller svampe at slå sig ned og blomstre op. Og det giver forhudsbetændelsen med de gener, du fortæller mig om.

Dine gener lyder slet ikke som en kønssygdom og heller ikke som de sygdomme, man kan få fra skovflåten. Det er dog vigtigt, hvis du nogensinde bliver bidt/er blevet bidt af en flåt, at du får nogen til at hjælpe dig med at fjerne flåten inden for 24 timer for mindske sandsynligheden for smitte fra flåten.

Jeg håber, at du har fået svar må dine spørgsmål, og at dine gener blevet mindre/gået væk i mellemtiden. Ellers vil medicin og hygiejnen hjælpe dig, er jeg sikker på.

Mvh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål