Ondt i ventre side

brevkassespørgsmål

Ondt i ventre side

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

Hej, jeg er en pige på 17 år.

Jeg har de sidste par dage haft det rigtig dårligt med lidt feber, ondt i hovedet, svimmel, kvalme og ekstrem træthed.

men her igår begyndte der en mærkelig træls prikken i venstre side af min mave, ved livmoderen.

Men idag gør det ondt. Når jeg bare bruger mine mave muskler og trykker på stedet.

Jeg kan ikke finde noget på nettet da alle er på p-piller og kun får svar på at det er hormoner osv. Pga. P-pillerne. Men jeg er ikke på piller og bruger heller ikke kondom da jeg har fast kæreste og vi begge er testet.

Hvad kan det være??

hilsen den forvirrede pige :)

Svar:

Kære du.

Det lyder ikke rart. Lad os se om vi kan blive lidt klogere.

Det er fint, at du selv har kigget lidt rundt og undersøgt hvad det kan være. Nogen gange kan man finde mange gode svar, men andre gange så bliver man næsten mere forvirret af at kigge på nettet.

Mavesmerter eller smerter omkring livmoderen kan være mange forskellige ting. Det har blandt andet betydning om det kun gør ondt når du trykker eller bruger mavemusklerne, eller om det også gør ondt når du ligger helt stille. Om smerterne kommer og går eller er der hele tiden. Så betyder det også noget om din afføring er normal, om det gør ondt når du tisser, om du bløder osv osv. Så der er mange spørgsmål jeg gerne ville stille dig for at komme lidt nærmere.

Men jeg vil prøve at svare så godt jeg kan, udfra det jeg ved.

Du skriver, at du og din kæreste ikke bruger hverken kondom eller p-piller. Hvis I ikke bruger nogen form for beskyttelse, så betyder det, at du jo rent faktisk kunne være gravid. En graviditet kan både sidde i livmoderen, som er det normale, og den kan sidde udenfor livmoderen. Det sidste er ikke normalt. Det gør ondt og der vil barnet hurtigt dø. Så først og fremmest skal du være sikker på, at du ikke er gravid. Du kan tage en urintest. Den kan du købe i supermarkedet eller du kan tage den hos lægen. Hvis du har din menstruation så taler det imod at du er gravid.

Du kan også have fået en infektion i dine urinveje. Så svier det når du tisser. Det kan man også få testet ved en urinprøve ved lægen. Du kan også have fået en infektion i dit underliv. Det kan både give kløe og svie. Det skal også testes ved lægen. Begge dele kan behandles med piller eller creme.

Til sidst kan det være mange andre ting - forstoppelse, hormonforstyrrelser (som også kommer selvom du ikke er på p-piller), diarre eller ømhed i mavemusklerne.

Som du kan høre kan det være rigtig mange ting. Langt langt oftest så går sådan nogle smerter væk helt af sig selv og det er slet ikke noget. Så hvis graviditeten er udelukket, så synes jeg du skal vente nogle dage og se hvordan det går. Hvis det så stadig gør ondt eller bliver værre, så synes jeg du skal tage en tur til lægen. Så kan han/hun også trykke dig i maven og undersøge dig helt.

Til sidst vil jeg lige huske dig på, at du og din kæreste skal passe på med at have sex uden beskyttelse. Også selvom han måske ikke kommer oppe i dig, så er der altid en risiko for at blive gravid. Så pas på dig selv og din krop, så den kan holde i mange år endnu ;-)

Håber det kunne gøre dig lidt klogere.

Mange hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål