Ondt i foden

brevkassespørgsmål

Ondt i foden

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

Hej, jeg er en fodboldspiller som nu i ca.  1 1/2 måned har holdt pause, eftersom at hver gang jeg skyder får ondt i min fod. For en måneds tid siden prøvede jeg at tage til træning hvor jeg blev trådt lige der hvor det gør ondt (på oversiden af min fod, lige bag ved min storetå, tror det kaldes mellemfodsknogle). Det gør ikke ondt når jeg løber, kun når jeg skyder. Jeg har været til lægen og han kom med en lidt underlig forklaring om, at jeg havde overbelastet den, eller at der ikke var noget galt med den. Han sagde dog at jeg skulle lægge noget blødt ind og at der ikke rigtigt var nogle behandling. Min træner tror måske at jeg har fået et træthedsbrud og at jeg skulle få røngetfotograferet den. Første gang da jeg fik ondt kiggede jeg på nettet hvor der stod noget om at det godt kunne være overbelastning og at man skulle holde 3-4 ugers pause. Det gjorde jeg så og her idag har jeg så været til træning. Det gik fint nok i starten, men så da vi var ved at slutte skulle jeg skyde til bolden, og lige efter kunne jeg mærke at det gjorde ondt (Næsten som om at noget strammede om det). Så mit spørgsmål til jer er: 1. Hvad tror i der er galt? 2. Hvor lang tid skal jeg være ude? Og 3. Er der virkelig ingen behandling? På forhånd tak!

Svar:

Hej fodboldspiller.

Tak for dine 3 spørgsmål der er meget velovervejede og meget relevante.

Fodens knogler omfatter de 7 fodrodsknogler( lige efter anklen), de 5 mellemfodsknogler og tæernes knogler. På alle knogler hæfter muskler, ledbånd, sener og ligamenter. Vil prøve at besvare spørgsmål 1 og 3 sammen og nævner her nogle mulige diagnoser, men husk - jeg har jo ikke set din fod, så det er kun mulige diagnoser.  a) seneskedebetændelse: Når man løber meget og /eller spiller meget fodbold der inkluderer spark, så kan disse seneskeder blive overbelastet/betændte og det kalder man seneskedebetændelse eller tenosynovitis. Som start skal man holde området i ro, som du fik at vide. Dette kan kombineres med kortvarig behandling med piller der dæmper betændelsen, NSAIDpiller.

Hvis dette ikke virker så kan man give lokal steroidinjektion, men det er i så fald vigtigt at man er mere sikker på diagnosen.  b) Træthedsbrud. Når belastningen overstiger knoglevævets styrke opstår et træthedsbrud. Desværre kan det ikke altid ses på et røntgenbillede, men lige meget hvad, så ville jeg anbefale at få foden røntgenfotograferet. Hvis der er tale om træthedsbrud så er behandlingen også aflastning, gode fodsåler og evt bandagering. c ) Knoglehindeafrivning:Ved vrid kan ledbåndene forstrækkes og rive et lille stykke knoglehinde fra der hvor ledbåndende fæster. Hvis de ikke er for store ( hvilket det slet ikke lyder som om på din historie ) så er behandlingen også her aflastning og evt. NSAIDpillerne i en kortvarig kur. d) Skæv gang/med et vrid i foden/ er platfodet/ går i forkerte sko. Nogle sko får foden vredet forkert, så man gennem længere tid får belastet foden forkert.

Ens for alle ovenstående diagnoser er altså aflastning, men også eventuel NSAID pillerne samt efterfølgende genoptræning. Derfor ville en tur til fysioterpauet være en god ide. Fysioterapueter er super dygtige til knogler, led og ligamenter og kan undersøge dig grundigt og give dig forskellige aflastningsøvelser kombineret med genoptræningsøvelser.

Til spørgsmål nummer 2:
Godt du holdt 3-4 ugers pause lige efter du fik symptomer. Måske var det ikke helt tid nok, men her ville en fysioterapuet også kunne hjælpe.

Husk, at du altid kan gå til din læge igen.

Håber meget din fod får det bedre, så du kan fortsætte med fodboldspillet. Rigtig god bedring!

Med venlig hilsen

Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål