Min krop.

brevkassespørgsmål

Min krop.

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Jeg har det virkelig dårligt med min krop. Jeg er meget lav (1,47), og bliver mange gange drillet med det. Alle kommentere det, og siger ting om min højde. De er ikke onde eller noget, men det gør stadig ondt. Jeg tror ikke, jeg bliver højere, og det kan jeg ikke gøre noget ved. Jeg har i mange år tænkt på min vægt, og har brugt vægten meget. Jeg har aldrig gjort noget ved det. I de sidste to år har de kommenteret min højde mere og mere. Da det her år startede tænkte jeg ikke på andet, end hvad jeg spiser. Nu er det blevet meget værre, og jeg kan ikke andet end at tænke på det. Hvis jeg er i skole, vil jeg bare hjem og veje mig. De sidste par måneder har jeg virkelig ikke andet på hjernen. Jeg vejer nu 40 kg, og sulter mig selv hele tiden. Jeg kan se at på den her uge har jeg tabt et kilo eller mere. Hvad skal jeg gøre? Jeg vil ikke hele tiden sulte mig og tænke på min vægt, og hvad burde jeg veje? Hjælp.

Svar:

Kære du,

Godt du skriver til os, for det lyder ikke til at du har det godt. Det skal vi prøve at gøre noget ved.

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du kommer til din læge. Jeg kan virkelig godt forstå, at det ikke er rart at dine kammerater hele tiden nævner din højde. Og ja, højden kan man jo ikke styre eller gøre noget ved. Så derfor kan det være man prøver at styre noget andet med ens krop. For eksempel vægten.

Når man tænker så meget på vægten, som du gør, så kan det være et tegn på en spiseforstyrrelse. Det betyder at hjernen har taget lidt over, og den styrer hvad du spiser, at du vejer dig hele tiden og at du tænker så meget på vægten. Det er rigtig svært, selv at skulle stoppe ens hjerne med at styre det hele. Det skal man oftest have hjælp til.

Jeg synes du skal tale med din læge om det. Du kan eventuelt vise ham/hende det du har skrevet til mig. Så kan I snakke sammen og finde ud af hvordan du bedst bliver hjulpet. Du må gerne bestille tid og tage til lægen uden dine forældre, men du må også meget gerne tage dem med. Hvis du synes, det er svært at kontakte læge, kan du starte med at snakke med dine forældre eller en lærer om det. Så kan I sammen kontakte lægen. Det vigtigste er at du snakker med en voksen om det.

Jeg håber du får noget hjælp, så du ikke skal tænke så meget på din vægt og i stedet kan tænke på alt det sjove med venner og veninder, skole og dine interesser.

Venlige hilsner fra Line