menstruation

brevkassespørgsmål

menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej jeg fik min menstruation da jeg var 9, men jeg har ikke sagt det til nogle, fordi jeg ikke tør. Min mor ved det ikke, og ved heler ikke om jeg skal sige det. jeg får tit rigtigt ondt i ryggen og maven så jeg ikke kan gå, er det forkert, efter jeg nu har haft det i 4 år. håber i vil hjælpe. :-) hilsen E

Svar:

Hej E

Velkommen til Cyberhus. Det er rigtig god,t at du skriver til brevkassen med dine bekymringer omkring din mestruation. Jeg tænker, at det må have været ret hårdt for dig at bære den hemlighed for din mor i fire år. Det må i forvejen ikke have været særlig nemt for dig at få mestruation i så tidig en alder og så har du endda også været plaget af smerter uden at kunne sige det til nogen.

Det er ret normalt at have mange smerter ved mestruationen de første mange år man har menstruation. Nogle er plaget mere af kraftige menstruationer og svære smerter end andre. Dem, der har det værst får som du beskriverfår så ondt i både mave og ryg/lænd at de knap kan gå. Smerter fra livmoderen mærkes tit om i ryggen-så det er altså ikke unormalt de smerter du beskrive,r selvom du har haft det i fire år. Man behandler det tit med smerterstillende piller panodil og Ipren i kobination, som skal gives efter vægt. Det kan også hjælpe lidt af ligge en varmepude på lænden eller maven.Hos de, hvor smerterne fortsætter og de ikke har nok effekt af smertestillende medicin kan det være nødvendigt at opstarte dem på p-piller, som både mindsker smerterne og blødningsmængden.

Jeg synes virkelig t du skulle fortælle det til din mor. Det er rigtig mange, der synes at det er pinligt at fortælle ders forældre at de har fået menstruation, det kan føles som en træls og ulækker voksenting, selvom det er en helt naturlig ting alle piger må igennem. Din mor ville kunne hjælpe dig med at regne ud hvor meget smertestillende du må få-så du ikke skal gå og have de ulidelige smerter. Hun ville vel også kunne hjælpe dig med at købe bind og med at få dig til en læge en dag, hvis du forsætter med at få så ondt og de smertestillende piller ikke hjælper dig nok.Jeg tænker også, at det ville være en lettelse for dig at få det sagt.Det er jo også sådan, at man har lidt lettere ved at blive trist og sur omkring sin menstruation-så er det jo nemmer når din mor ved det.
Du er altid velkommen i chatten. Jeg håber at du får bugt med de trælse smerter.

Hilsen Malene