mens

brevkassespørgsmål

mens

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

Mit Spørgsmål:
mit problem er at jeg er tyk og når man er tyk udvikler man sig hurtigt. jeg fik mens for et par måneder siden og min klasse-kammarater(pigerne) opdagede det. med at der faldt et bind ud af min taske og lige siden da så skæver og kikker de mærkeligt på
mig. de holder mig udenfor hvad skal jeg gøre?

Svar:

Til 11 årig pige

Først og fremmeset syntes det er rigtig flot at du skriver herind for at finde ud af, hvad du skal gøre.

Det er rigtig at du har fået din menstruation tidligt, men det er der ikke noget forkert i. Men det kan være at dine klassekammerater ikke rigtig ved, hvad menstruation går ud på eller hvorfor man bruger bind.

Derfor ville det være en god idé at fortælle din mor hvad der skete, og hvordan dine klassekammerater opfører sig nu. Sammen med din mor kunne i lave en aftale med din lærer eller skolens sundhedsplejerske, om at han/hun tog en pigesnak med pigerne i klassen.

Her kunne i snakke om hvad menstruation er, og at man bruger bind når man har menstruation. Det kan også være at i kunne snakke om, at det kan være svært at svært den første der får sin menstruation.

Jeg tror at i piger vil få nemmere ved at snakke om menstruation bagefter, hvis tager en fællesnak sammen med en voksen først.

Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen