Meget nedsat sædkvalitet - kan det give spontan abort?

brevkassespørgsmål

Meget nedsat sædkvalitet - kan det give spontan abort?

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej Læge, hvis manden har fået konstateret meget nedsat sædkvalitet, og kvinden er blevet gravid to gange, men begge har endt i en missed abortion, kan det så være pga. mandens meget nedsatte sædkvalitet? Han har nemlig fået konstateret meget nedsat sædkvalitet og vi skal formentligt i ICSI behandling. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om hvis en dårlig sædcelle alligevel befrugter ægget, så er det måske derfor at fostrene gik til?

Svar:

Hej

Øv hvor ærgeligt du skal skullet igennem to missed abortions. Det er en hård omgang. Hver gang.

Hvis manden har fået konstateret nedsat sædkvalitet, vil det oftest betyde at det er svært overhovedet at blive gravid. Det vil sige, at sædcellerne slet ikke kan svømme og nå op til at befrugte ægget. Men du er jo blevet gravid nogle gange, så det tyder på at de alligevel godt kan svømme og finde frem til ægget og endda komme igennem ægget. Det er et rigtig godt tegn.

Grunden til at du har aborteret to gange kan bl.a. afhænge lidt af hvornår du har aborteret. Hvis det er i første trimester, så ved vi at cirka 10% af alle graviditeter går til grunde indenfor de første 12 uger. Derfor begynder man heller ikke at lede efter årsagen før det er sket ca 4 gange for det samme par. Indtil da vil man sige at det statistisk er en stor risiko og at du har været udsat for det to gange, det er bare virkelig barsk og uheldigt. Derfor har det formentlig ikke noget med hans dårlige sædkvalitet at gøre. Men hvis I bliver ved med at abortere, så vil man begynde at undersøge om I har nogle sygdomme eller gener, som gør at fostrene ikke kan vokse og leve.

Men hvis du er blevet gravid to gange på trods af dårlig sædkvalitet, så tyder det jo rigtig godt. Så kan I måske undgå ISCI. Men desværre kan I ikke komme nærmere på hvorfor du har aborteret flere gange. Ikke endnu ihvert fald. Forhåbentlig bliver du snart gravid igen og holder på barnet. Hvis I bliver ved med at være så uheldige at I aborterer igen og igen, så skal I også vide at man nogen gange aldrig finder en årsag til hvorfor fostrene ikke vokser.

Så alt i alt er det en virkelig svær process I er i. Dels uafklaret omkring hvornår du bliver gravid igen, dels om du kan holde på det og dels hvad der skal ske fremadrettet, hvis I bliver ved med at have problemer. Så sørg for at passe godt på hinanden og snak om det undervejs, for det kan godt være I skal være i den her situation noget tid endnu.

Herfra får I rigtig meget held og lykke!

Mange hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål