For meget akne

brevkassespørgsmål

For meget akne

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 6 år 8 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg har et meget stort problem med akne og hudorme. Jeg har haft det i nogle år nu, men det er så blevet bedre, og nu er det næsten slemt igen.

Jeg har hudorme i næsten hele ansigtet, og aknen er forskellige steder på min krop: Ansigtet, ryggen, skuldrene, brystet, den ene arm, lårene og stedet mellem mave og penis. Der er ikke så slemt alle steder, men det irriterer mig meget.

Jeg har prøvet forskellige ting for at gøre det bedre - nogle ting mere end andre:

- Rense ansigt

- Brugt agurker (ansigt)

- Forskellige græske yoghurter (ansigt)

- Sæbe i badet

Jeg skyller mit ansigt cirka 2-3 gange om dagen, da mit ansigt er utrolig fedtet hele tiden. Jeg er nærmest nødt til at bruge en vaskeklud for at få det hele væk. Og hvis jeg sveder eller har gjort, så plejer jeg at bruge en vaskeklud hurtigst muligt, så det ikke påvirker

Jeg drikker meget sodavand og spiser en smule slik, men som det er blevet sagt, så er det jo ikke derfor, at det kommer. Jeg motionerer aldrig, hvilket jeg næsten har tænkt på som det sidste inden, at jeg opgiver det.

Jeg vil bare høre, om hvad I tænker, som jeg kan gøre for, at det skulle blive bedre? Jeg går ikke i skole men arbejder i stedet, så jeg rører mig stadig noget.

Svar:

Hej.

Hudorme og akne forekommer i varieret grad hos unge mennesker. Akne, eller bumser, opstår i hudens talg-kirtler, der har forbindelse til hudens hårsække. En talg-kirtel er kirtler i huden som alle mennesker har, drenge og piger. Mennesket har talg-kirtler flere steder på kroppen, faktisk der hvor du nævner at du har akne. Dog er det ikke alle der får infektion/inflammation i deres talgkirtler.

Hudorme og akne forekommer hyppigst hos unge mennesker og går for det meste i sig selv igen i 25-30 års alderen. Det er hyppigst mænd der er ramt af akne, da akne har en sammenhæng mellem mandligt kønshormon. Dog behover man ikke at producere for meget mandlig kønshormon for at få akne. Piger/kvinder producuerer alle mandlig kønshormon, dog selvfølgelig i mindre grad end mænd. Samtidig behøver en pige med akne ikke at danne mere mandlig kønshormon end sine veninder.

Du siger at du vasker dit ansigt ofte. Således vasker du hudens "naturlige" fedtlag af, og huden reagerer ved at danne mere sekret, hvorfor du hurtigere får fedtet hud. Således er det nok en god ide at vaske hovedet mindre hyppigt end du gør nu. Agurker og youghurt har ikke vist videnskabelig effekt på akne.

Når man får de store bumser er det typisk Propionebacterium acne, altså en bakterie der er i talg-kirtlerne. Disse kan bekæmpes ved diverse lægemidler. De fleste af disse lægemidler er lokalbehandling, altså væsker eller creme du smører på huden de steder hvor der er akne. Hvis man har slem akne, og lokalbehandlingen måske ikke er nok, bliver få unge mennesker henvist til en hudlæge til mere grundig behandling af sin akne.

Så alt i alt, så synes jeg du skal gå til din egen læge. De ser mange unge mennesker med akne og er gode til at behandle dette.

Mvh Nichlas

Nichlass billede
Nichlas har svaret på dette spørgsmål