knopper

brevkassespørgsmål

knopper

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

jeg havde for nogle uger siden samleje med en pige, og nogle dage efter viste der sig nogle små røde pletter rundt om i min kønsbehåring, de gjorde hverken ondt eller kløede men de er dog forsvundet efter en uges tid. men så efter 2 ugers tid er der kommer nogle små orange ligende knopper, som heller ikke gør ondt eller klør eller sådan noget, jeg har imidlertid aldrig haft sådan nogle før og forstår ikke hvorfor de er der, for har lavet nogle gennemgående søgninger rundt om på nettet, for at finde nogle der havde ligende ting, men fandt intet, så før jeg går til lægen med det ville jeg bare lige spørge her om det måske var noget i kendte noget til... mvh Ræv

Svar:

Hej Ræv.

Det eneste, jeg umiddelbart kan komme i tanker om, som kunne minde om det du skriver (altså et prikket, symptomløst udslæt i hårgrænsen som muligvis er sexuelt overført) er det der hedder vandvorter eller molluskler. Du kan prøve at google et billede af dem og se om det ligner.

Vandvorter er et fuldstændig ufarligt virus der overføres ved indirekte eller direkte smitte. Indirekte er f.eks. ved at dele håndklæde med en der har dem, direkte kan f.eks. være seksuelt overført. Det varer  dog oftest 2-8 uger fra man er smittet til de viser sig på kroppen. Hvis det er seksuelt overført vil de typisk være at finde på den nederste del af maven, kønsdele og/eller lår.

De er et par millimeter store, lyserøde, perle-lignende knopper. De hverken kløer eller gør ondt, men de smitter som sagt. De forsvinder af sig selv i løbet af nogle måneder. Man behandler dem som regel ikke, men nogen gange, hvis de er særligt generende kan lægen vælge at skrabe eller fryse dem af.

Hvis det er vandvorter du har, skal du huske at vaske hænder efter du har rørt ved dem, lade være med at kradse i dem, da man så kan smitte sig selv, og lade være med at dele dit håndklæde med andre. Så skulle det ikke kunne gå helt galt.

Hvis det slet ikke lyder som vandvorter og du er utryg ved det, så gå til din egen læge.

Håber det kunne hjælpe lidt. Det er mit bedste bud, i hvertfald.

Mange hilsener, Susanne