Klumpet og slimet menstruation

brevkassespørgsmål

Klumpet og slimet menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 6 år 8 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg har haft menstruation siden jeg var 12 år gammel, og den har sådan set altid været normal, men da jeg var omkring 18 år, var den meget uregelmæssig, hvorfor min læge gav mig en recept på p-piller for at kunne styre det. Jeg har lige siden det brugt p-piller, og har aldrig haft nogle problemer.

For ca. et halvt år siden begyndte min menstruation så at være meget klumpet, og i stedet for at bløde, er det mere som om, at der er slimede mørkerøde/brune/sorte klumper der ryger ud hele tiden. Og det er blevet mere og mere voldsomt med tiden.

For ca. 10-11 måneder siden fik jeg klamydia og blev hurtigt behandlet efter jeg blev smittet. Har ikke haft samleje med nogen siden dengang.

Kan det være mine p-piller eller klamydiaen, der har gjort det? Er det noget andet jeg skal være bekymret for, eller er det helt normalt?

Svar:

Kære dig

Tak for dit spørgsmål

Det er rigtig godt at du er opmærksom på din krop og hvordan den udvikler eller ændrer sig. Du har gjort dig nogle gode overvejelser.
De fleste kvinder, jeg tør næsten sige alle, oplever variation i deres menstruationscyklus og blødning gennem livet. Som du selv har oplevet kan p-piller påvirke cyklus. Det er der også flere andre ting der kan, bla. stress, sport og vægtændringer.

Som jeg forstår det du skriver, har du taget p-piller i 3 år. I begyndelsen havde du almindelig menstruation, men nu har du i stedet for blødning i p-pille-pausen mørkerøde/brune/sorte klumper, og at disse klumper tiltager i mængde hver måned det sidste halve år.
Er det rigtig forstået?

Du nævner at du havde og blev behandlet for klamydiainfektion for 11 måneder siden. Du skriver ikke noget om smerter eller svie for neden, så det går jeg ud fra du ikke oplever. Azithromycin som man giver mod klamydia virker i langt størstedelen af tilfælde - da bakterien ikke er blevet resistent (manglende følsomhed) for behandlingen. Derfor tænker jeg ikke umiddelbart at det skyldes din tidligere infektion, som jeg vil mene er overstået efter din behandling.

At menstruationen ændrer sig, kan sagtens skyldes dine p-piller. At det hos dig kommer i små (formoder jeg) klumper som tiltager i mængde, behøver ikke at være unormalt. Det kan man sagtens se.
Blødning ved menstruation er, som du sikkert er bekendt med, et udstryk for at den inderste slimhinde i livmoderen afstødes, fordi man ikke er blevet gravid. I løbet af den kommende måned bygges slimhinden op igen, og afstødes på ny = næste menstruation.

Når man tager p-piller har man ikke ægløsning og ens slimhinde bliver mindre modtagelig for et befrugtet æg og slimet i livmoderhalsen ændrer sig. Mange oplever at de bløder mindre når de tager p-piller, hos nogen aftager det markant. Det er ikke unormalt at det varierer fra cyklus til cyklus eller over længere tid. Uden at have set dine ‘klumper’ lyder det til, at det er små samlinger af nyt eller ældre blod som er afstødt fra livmoderslimhinden.

Hvis jeg skal sige det kort:
Som jeg læser din beskrivelse af din cyklus og blødning lyder det for mig til at være et helt normalt fænomen.

Da du har gjort dig disse overvejelser og særligt overvejer om det kan være relateret til din tidligere infektion synes jeg alligevel, at du skal få en tid hos din læge til en snak og en gynækologisk undersøgelse - og måske en ny klamydiatest. Det tror jeg vil kunne give dig mere ro i sindet og afklaring.

Hvis du mente at du har mørkerøde/brune/sorte klumper hele måneden og ikke kun i p-pille-pausen skal du også ses af din læge, da det ikke er noget man skal gå med i længere tid, men skal have undersøgt.

Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig og jeg håber du vil bruge mit råd om at følge dette op med en snak med din egen læge.

Mange Hilsner Ida

Idas billede
Ida fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål