Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål

Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål af
Amalie
16 år

Hej, jeg er en pige på 16, som er meget bekymret for at være gravid. For fem dage siden var jeg meget fuld og lå sammen med en dreng. Han var ikke helt oppe i mig, kun lige på kanten, men problemet er bare at han ikke havde kondom på. Jeg ville gerne have taget en fortrydelsespille, men det var der desværre ikke mulighed for at få fat i, og nu er det for sent. Jeg er meget bange for at jeg er gravid, da jeg ikke tår at sige det til mine forældre. Spørgsmålet er bare om jeg godt kan være gravid selvom han ikke var helt "inde"? og hvornår jeg skal tage en graviditettest når min menstruation er uregelmæssig, så jeg ikke præcist ved hvornår den skulle komme?

Jeg håber meget på at få at svar, da det er noget jeg ikke kan lade være med at tænke på det.

Svar:

Kære Amalie

Først og fremmest tak for din spørgsmål.

Du skriver, at du har ligget med en fyr og om du kan være gravid. For at blive gravid, kræver det, at en sædcelle møder en ægcelle inde i livmoderen, som sidder i bunden af skeden. Det er derfor ikke så sandsyligt at du er gravid, når du skriver, at fyren ikke trængte helt op, og hvis ikke han havde udløsning. Dog skal man være opmærksom alligevel, især når du har været beruset, og måske ikke helt kan huske alle detaljer.

Hvis man er gravid, udebliver menstruationen fra du er blevet gravid og indtil et stykke tid efter fødsel. Dog kan man godt have småblødninger som kan ligne menses alligevel. Og når du skriver, at du har uregelmæssig menses, så er det ikke så let at vide om det drejer sig om udeblivende menstruationer eller ej. Derfor synes jeg, at du skal have en tid hurtigst muligt hos din egen læge til samtale og evt. undersøgelse - det kan du godt gøre uden, at dine forældre nødvendigvis skal vide noget på dette tidspunkt.

Man kan tidligst måle en positiv graviditetstest (urin) efter ca. 4 uger, men jeg synes du skal til din læge hurtigst muligt.

Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Vh

Kasper

Kaspers billede
Kasper har svaret på dette spørgsmål