Ingen menstruationHa

brevkassespørgsmål

Ingen menstruationHa

brevkassespørgsmål af
En Desperat Anonym
12 år
Oprettet 7 år 5 måneder siden

Hej

Jeg vil lige starte ud med at jeg er rigtig taknemmelig for, at der endelig er en hjemmeside, hvor man kan  få hjælp, hvis man har brug for at snakke med en voksen.

Men altså: Jeg er 12 1/2 år gammel, og vi er fjorten piger i min klasse. Otte af pigerne har allerede fået menstruation...selfølgelig har alle i min vennegruppe fået det.

Så hver gang  de snakker om mens, ved jeg ikke helt hvad jeg gøre af mig selv. Jeg vil HELT VILDT gerne have, jeg har oven i købet grædt over at jeg ikke har fået det endnu. Jeg er nysgerrig på om der er andre der har det på samme måde som mig.

Min mor fik sin første menstruation, da hun var tretten. Jeg er 162 cm høj og vejer 42 kilo, så jeg er ret tynd. Jeg har haft udflåd i 1 år og har hår "dernede".   Jeg er jo tynd og sådan noget, men jeg har aldrig gået til noget sport, eller gjordt noget for at være så tynd. For mig er det nærmest bare umuligt at tage på... det går i hvert fald ret langsomt. Her på det sidste har jeg haft ret meget udflåd, og det "størknede" lugter af fisk. Jeg har nogle mini bryster (den mindste bh størrelse)

Så her er mine endelige spørgsmål:

Er jeg den eneste der har det på denne her måde?

Er det normalt at tænke så meget på det?

Er det farligt at være så tynd?

Hvad gør man med udflåd, der lugter af fisk?

Hvornår vil jeg få min mens?

Hvad gør jeg, når pigerne fra klassen snakker om mens?

Kan jeg fremkalde den?

håber at i orker at svare på mine spørgsmål, det ville hjælpe de mange næste år!

hilsen fra En Desperat Anonym

Svar:

Kære desperat anonym.

Mange tak for dit brev og håber meget, at jeg kan få svaret på dine spørgsmål.  Kan godt forstå, at det er vildt irriterende, at man ikke bare kan få den menstruation, så man kan være en del af snakken med ens veninder. Kan godt forestille mig, at det er noget I taler meget om  - det er jo noget helt nyt og anderledes, der sker med ens krop.

Nå, lad os tage spørgsmålene ét af gangen.  Du spørger, om du er den eneste, der har det på den her måde og om det er normalt, at tænke så meget på det. Nej, du er ikke den eneste, der har det på den måde og det er helt normalt, at tænke meget på det.

Alle piger får deres menstruation på forskellige tidspunkter og det er fordi, det er et kompliceret system inde i ens krop af mange forskellige hormoner. Oveni det, så har arv også betydning for, hvornår man får sin menstruation og du skriver, at din mor fik det som 13 årig - så dette betyder også noget for dig. At få menstruation er en del af det, at være i pubertet. Nogen børn og unge kommer i for tidlig pubertet ( inden man er 8 år ) og nogen kommer for sent i pubertet ( efter man er 13 år gammel for piger ), og hvis man er i en af de grupper, så kan man få hjælp. Du beskriver, at du har pubertetstegn som fx er brystudvikling, udflåd og kønsbehåring. Det, at du forstæller, at du har udviklet bryster, er et vigtigt tegn og de fleste unge mennesker får der føreste menstruation 1 - 1.5 år efter begyndende brystudvikling. Brystudvikling deler man i forskellige stadier alt efter hvor store de er, og hvis du som 13 årig er helt flad på brystet, så skal du gå til din læge og lige undersøges om din brystudvikling er svarende til din alder. Det lyder nu som om, at du har fået bryster svarende til din alder og derfor benytter bh.

Forud for ens første menstruation, er det helt normalt at have udflåd, der både kan lugte og være mælkehvid.  Du spørger, om der er noget du kan gøre ved, at det lugter. En god ide er, at benytte små indlæg i i dine underbukser, såkaldte trusseindlæg. De er meget tyndere og smallere end menstruationsbind. Du kan på den måde skifte dine trusseindlæg ud i løbet af dagen og dermed fjerne udflået. Du kan købe trusseindlæg i dagligvarebutikker, Matas og på apoteket.

Jeg kan desværre ikke svare på, hvornår du får din menstruation, men det tyder på, at du er godt på vej og det er helt normalt, ikke at have fået sin menstruation når man er 12.5 år gammel. Du kan desværre ikke selv gøre noget for, at fremkalde den. Du kan sørge for, at leve sundt og ikke være for tynd. Du er er 162 cm høj og vejer 42 kg, hvilket svarer til en BMI på 16 - det er i den lave ende, og du skal have lidt fokus på, at du ikke bliver tyndere. Husk at spise morgenmad, frokost og aftensmad hver dag og prøv at spise noget, selvom du måske ikke føler, at du er sulten.  Nogen piger har bare sværere ved, at tage på og glemmer at spise og nogen piger, har svært ved at tabe sig. Sådan, er det så forskelligt. Skolesundhedsplejersken kan hjælp dig med, at du får ideer til sund frokost og nærende mellemmåltider.

Du spørger, hvad du kan gøre, når de andre piger taler om det.  Kan kun sige, at det tit er bedst at være ærlig, og sige at du ikke har fået menstruation endnu, men er nysgerrig omkring det. Ved godt, at det er svært, men bedre at være ærlig.

Du har været så god til at stille mange relevante spørgsmål og også kommet med vigtig viden til mig som læge. Mange tak for det.  Der er dog en ting, du ikke skriver, og det er, om du er seksuel aktiv. Hvis du har været i seng med den dreng, så skal du altid være sikker på, at du ikke er gravid. Selvom du tænker, at du ikke havde fået din menstruation, så kan det være, at du var i seng med ham imens at du fik din første ægløsning. Derfor, skal jeg, som læge, spørge dig. Hvis du er i tvivl, så skal du gå til din læge eller tage en graviditetstest.

Håber, at jeg fik svaret på dine spørgsmål og at du kan bruge svarene til noget.

Kærlig hilsen

Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål