Hvad sker der?

brevkassespørgsmål

Hvad sker der?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

Hej

jeg er begyndt at se en kollega uden fra Arbejdet og sidst der udviklede det sig til lidt mere end bare en middag, det endte med at vi lå og kyssede osv i mange mange timer.

jeg finder derefter ud af at han har haft kyssesyge for fem år siden. kan han have smittet mig?!

og hvis han har kan det så være derfor jeg ikke har fået min mens i denne måned?

hilsen pigen der ikke vil have kyssesyge og savner sin mens

Svar:

Hej

Det lyder da som en hyggelig aften. Som udgangspunkt tror jeg ikke, at du behøver at bekymre dig.

Kyssesyge, eller mononukleose som lægerne kalder det, skyldes infektion med en virus, som mere end halvdelen af befolkningen har været udsat for allerede som børn. Man kan sagtens have haft virus i kroppen uden at være blevet syg af det, og når kroppen først har været i kontakt med viruset, udvikler man det, der hedder immunitet og kan ikke få netop den sygdom sidenhen. Det vil sige, at der er en god chance for, at du allerde tidligere har været udsat for det virus, der giver kyssesyge og derfor slet ikke kan få det.

Når det er sagt, er der selvfølgelig stadig en vis risiko for, at du kan være blevet smittet med kyssesyge. Folk der tidligere har haft sygdommen kan stadig smitte mange år efter, selvom de er helt raske. Man kan først vide det med sikkerhed efter 4 - 7 uger, hvor symptomerne vil bryde frem, hvis man er blevet smittet.

Symptomerne på kyssesyge er lidt ligesom influenza. Man bliver træt og føler sig syg, og efter nogle dage får de fleste ondt i halsen og hævede lymfeknuder på halsen.

Som udgangspunkt er det ikke farligt at blive smittet med kyssesyge. Selve sygdomsforløbet varer 10-14 dage, og så er der nogen, der oplever et par måneder, hvor de er mere trætte end normalt. Desuden kan der komme lidt påvirkning af leveren, så man skal ikke drikke alkohol i et par måneder. Der kan også komme lidt forstørrelse af ens milt, så man skal holde sig fra hård fysisk træning og kontaktsport, mens man har det dårligt.

Hvis du oplever de ovennævnte symptomer, skal du få en tid hos din læge, som vil kunne be- eller afkræfte mistanken om kyssesyge med en blodprøve.

Hvad angår dit andet spørgsmål, er der ingen sammenhæng mellem udebleven menstruation og evt. smitte med kyssesyge. Menstruationen kan godt være lidt uregelmæssig, uden at der er noget galt. Man skal dog ALTID huske at overveje, om man kunne være gravid, hvis man ikke har fået sin menstruaion, som man plejer. Hvis der er den mindste mulighed for graviditet, synes jeg, at du skal have fat i din læge, som kan undersøge for evt. graviditet med en urinprøve.

Jeg håber, at det gav svar på dine spørgsmål

De allerbedste hilsner

Eske