hvad er det?

brevkassespørgsmål

hvad er det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej, for ca.en uge siden begyndte jeg at syntes at det var mærkligt at tørre mig (ved anus) som om det var en slags knob eller noget. så kiggede jeg i spejlet og jeg så en slags knob helt rød lige udenfor min anus den hænger ikke men den ser lidt mal placeret ud jeg ved ikke hvad det er eller hvad jeg skal gøre ved den, er bange for at det er en hæmoride??! meget sjældnet kommer der lidt blod med ud?? syntes det er mega pinligt at tale om - med alle! mig og min mor har ikke et særligt nært forhold, og jeg kan ikke lide at hun skal se mig nøgen, så kan ikke rigtig tale med hende om det. og kender ikke rigtig andre der kan hjælpe..

Svar:

Hej Med Dig!

Det kan være svært at tale om når man synes der er problemer omkring anus. Mange synes det kan være pinligt at tale om. Faktisk har de fleste på ét eller andet tidspunkt problemer omkring anus eller endetarmsområdet som det også hedder.

Det lyder som om den knop du har kan bløde lidt, måske gør den også lidt ondt. Det lyder som om det kunne være en hæmoride eller muligvis en slags bums. Begge dele kan komme omkring endetarmen og give de symptomer du fortæller om. Ingen af delene er farlige. Men jeg synes det vil være en god ide hvis du fik din læge til at kigge på det. Nogle gange kan det nemlig være en god ide at få behandling så sådan en knop forsvinder lidt hurtigere.

Din læge vil også kunne fortælle dig hvad det er for noget og om der er noget behandling der kan hjælpe.

Mange Hilsner fra Anita