hvad er det?

brevkassespørgsmål

hvad er det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej.

jeg plejer at være en pige med gang i, overskud og ekstrem hyper.

men her det sidste år ( altså det her skole år) er det bare gået ned ad bakke.

uasnet hvor sundt jeg spiser, uanset hvor meget motion jeg får og uanset hvor mange timers søvn jeg får, er jeg bare så træt.

jeg ved ikke hvad det er men jeg føler mig flad, kedelig, træt og ikke til stede.

at jeg føler de ting, påvirker mit humør og min indlæring, jeg føler mig så dum i forhold til de andre, mine karaktere falder både skriftligt pg mundtligt ( de har altid lagt på 10 og 12 og ligger nu på 7 og ellers ned ad til 00)

hvad kan det være der gør at jeg har det sådan? og hvordan kan man få det til at vende?

jeg går i1g i gymnasiet og pga den uddannelse jeg gerne vil have skal jeg helst have 11,9 ( eller noget i den stil) både skrftlig, mundtlig, eksamen og standpunkt.
Mine forældre siger det er teenage træthed men sidste år havde jeg det fantastisk jeg følte mig i live og til stede........så det kan det da ikke være?

så der skal ske noget og det skal helst være nu!! jeg spilder min tid og føler at jeg svigter både mig selv men også mine forældre der forventer jeg bliver til noget større end de nogensinde blev.

jeg håver at i kan hjælpe.

- hilsen mig :)

Svar:

Hej med dig.

 Det var da virkelig træls for dig. Jeg kan godt forstå du tænker over fhvad det kan være, når nu du plejer at have det markant anderledes.

1) Måske dine forældre har ret, men jeg synes ikke man kan slå det hen med teenage-sløvhed. Sløve teenagere har det normalt helt fint med at være sløve, og det har du jo ikke, så jeg tror ikke det er det.

2) Det kan være dit stofskifte er for lavt. Stofskiftet har betydning for stort set alle funktioner i kroppen. Hvis det er for lavt kan man få mange forskellige symptomer, men bla. energiløshed, nedsat/øget appetit, træthed, menstruationsforstyrrelser, hårtab, ændret afføring og flere andre ting. Nogle mærker kun enkelte symptomer, nogen får dem alle. Måden man undersøger det på er en blodprøve, så det skal du til lægen og have gjort. Behandlingen hvis man mangler stofskiftehormoner er simpel, nemlig en enkelt pille dagligt, og der er nærmest ingen bivirkninger.

3) Blodmangel. Det er lidt mere sjældent, men hvis man feks. har meget kraftige menstruationer, kan man godt gå rundt med for lav blodprocent, og det bliver man træt af. Det kræver også en blodprøve at finde ud af det.

4) Psykisk sygdom, feks. depression. Man skal ikke blive skræmt over diagnosen depression, så længe det er den milde/moderate form. Der er rigtig gode resultater med psykologhjælp og det er slet ikke alle der har brug for medicin. Depression skal man tage seriøst, men jeg synes ikke umiddelbart du lyder deprimeret, men derfor kan man godt have det i en mild form.

5) Andre psykiske belastninger. Stress, sorg, ensomhed for bare at nævne nogle. Jeg ved ikke hvordan du har det og hvordan din sitution er, men hvis du er stresset, feks. over at skulle præsterer i skolen for at få gennemsnittet til at komme ind på drømmestudiet, det kan godt være meget stressende, og gøre, at man præsterer under.

6) Medicin. Tager du noget medicin hvor bivirkningen kan være træthed, uoplagthed osv. Så kan det sagtens være årsagen, og du kan enten stoppe medicinen helt, eller skifte til et andet præparat.

I mine ører er lavt stofskifte mest oplagt. Jeg synes du skal gå til din læge og tale om tingene, og bede om at få det tjekket, evt. sammen med din blodprocent. Jeg tror ikke jeg har fået alle eventuelle årsager med, så måske din læge kan komme på flere ting han/hun vil undersøge for.

Jeg håber du kan bruge min hjælp, og at du snart får det bedre.

Hilsen Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål