hjælp mig

brevkassespørgsmål

hjælp mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej håber i kan hjælpe mig jeg fik min første menstration for cirka 1 måned og 3 uger siden men jeg har ikke fået den siden igen så spørgsmålet er om det er normalt at der går så lang tid

Svar:

Hej med dig.

Først vil jeg lige spørge, om du har en kæreste, som du har været i seng med? Hvis du har det, er du nødt til at tænke på, om du kan være gravid. Du kan købe en graviditetstest i f.eks almindelige supermarkeder eller på apoteket, og få det testet.

Hvis du ikke har det, gælder det her:

Det er helt almindeligt, at man det første år efter den første menstruation har meget uregelmæssige blødninger, dvs at du pludselig kan få en blødning på et tidspunkt du ikke lige regnede med, at du skulle have menstruation.  Det er fordi, det hormonelle system i kroppen lige skal modnes.

Hvis der går lidt lang tid mellem dine menstruationer, kan den blødning du får, når du får menstruation igen, være temmelig kraftig. Mellem menstruationer bygges slimhinden i livmoderen op. Når man får sin menstruation er det fordi, slimhinden så at sige udstødes. Hvis det er lang tid siden, du fik din sidste menstruation har slimhinden haft lang tid til at blive tyk, og derfor kan det godt være, at din menstruation bliver lidt kraftig. Det er helt i orden, og der er ikke noget farligt i det.

Håber du kan bruge svaret.

Mvh

Kathrine