Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

jeg har været sammen med en dreng, og kondomet det sprang hvad skal jeg gøre, jeg er usikker på om jeg er gravid, eller om jeg ikke er, jeg vil tage til lægen i morgen, inden for 24timer det er sket. men hvad hvis jeg er, jeg kan ikke snakke med min mor, om det og ved ikke lige hvad jeg skal gøre? hjælp..

Svar:

Hej! Mange tak for dit brev. Det er godt, du prøver at søge råd hos nogen, når du ikke føler, du kan snakke med din mor om den slags.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du beskytter dig med kondom, når du er i seng med en dreng. Det er også rigtig fint, at du tager til din læge og får en snak med ham. Han vil måske give dig en fortrydelsespille.

Man kan først se, om man er blevet gravid den dag, man skulle have haft sin menstruation. Så kan man tage en graviditetstest, som kan købes på apoteket og i supermarkedet. Den vil med stor sandsynlighed kunne fortælle dig, om du er blevet gravid.

Det er rigtig ærgerligt, at kondomet springer, når du nu er så omhyggelig med at beskytte dig. Det gør det desværre nogle gange. Nogle gange er det fordi, det ikke er sat rigtigt på. Sørg for at trykke spidsen sammen, når I ruller kondomet på, så der ikke er luft i. Så er sandsynligheden for at det springer mindre.

Hvis du er blevet gravid, synes jeg, du alligevel skal prøve at snakke med din mor eller en anden voksen. De ved, hvad det er for nogle tanker, du går med, og mange gange kan man godt snakke med sin mor selv om ting, man synes er rigtig pinlige.

Venlig hilsen Christine

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål