hjælp

brevkassespørgsmål

hjælp

brevkassespørgsmål af
bella
18 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej mit navn er bella

Jeg har lagt mærke til, de seneste måneder at mit udflåd er lidt gul, og først bekymrede jeg mig ikke, men så begyndte at blive klart, også mælkehvidt og det skifter bare på en måde

og synes ikke helt at det lugter

og jeg har søgt på nettet, og folk siger at det ikke er normalt og jeg skal søge en læge, men så var der en side, der blevet skrevet af en speciallæge Ellen et eller andet der skrev at det var helt normalt at udflåd er mælkehvidt og klart, og det er mit selvfølgelig også det meste, og Ellen der skrev artiklen skrev også at det blev gult når der kommer ilt så bliver det gult

og jeg ved ikke hvem der har ret men jeg bekymrer mig bare lidt

Svar:

Hej Bella,

Tak for dit spørgsmål. Det kan være svært at spørge andre om noget er normalt eller unormalt, når det drejer sig om kroppen. Det viser modenhed og interesse at du har søgt rundt omkring på nettet, for at finde svar på dit spørgsmål. Og jeg kan forstå din bekymring, når der findes flere eller endda modsigende svar derude.

Udflåd fra skeden er noget alle kvinder oplever i deres liv. Det er typisk slimet, og kan være forskellige farver og lugt. Der kan følge andre ting med sammen med udflåd, f.eks kløe, svie, brænden, smerter, blod, og flere ting. Det er lægens opgave sammen med dig, at vurdere om en tilstand er helt naturlig, eller om der er behov for yderligere udredning eller behandling.

Det "slim" der kommer ud, er dannet fra den slimhinde der findes på skedens inderside. Før puperteten er slimhinden relativt inaktiv, men i puberteten påvirkes slimhinden af hormoner, og ændrer sig, således at den producerer mere slim. Man bruger slimet til at skabe et specielt miljø i skeden, som beskytter og renser skeden slimhinde. Udover slim, vokser der gode bakterier (blandt andet mælkesyrebakterier) som er med til at bekæmpe onde bakterier. Blandingen af slim og de gode bakterier kaldes ofte for "skedens flora". Denne flora vil ofte have et klart eller hvidt skær, som kan blive mere gulligt når det kommer i kontakt med luftens ilt.

Når skedens flora kommer i ubalance, f.eks pga overvækst af dårlige bakterier, kønssygdomme, dårlig hygiejne, ændringer i pH (syre-base niveau), indtagelse af medicin m.m., kan udflåden ændre karakter. Den kan blive mere sej, lugte kraftigt og ubehageligt, man kan få kløe og svie.

Ofte kan man selv gøre nogle ting for at skabe balance. Det er vigtigt at man har god hygienje dernede. Man skal f.eks kun vaske med rent vand og kun bruge intimsæbe eller slet ikke bruge sæbe. Almindelig sæbe dræber nemlig mælkebakterierne, og skaber ubalance. Man skal også gøre det til en vane at gå på toilet og tisse efter samleje - det beskytter iøvrigt også mod blærebetændelse. For at undgå kønssygdomme anbefaler vi kondom, der virker som en naturlig barriere, så de bakterier der giver kønssygdomme ikke kommer ind til slimhinden. Det er også vigtigt at når man tørrer sig efter toiletbesøg, at man bruger princippet "fra rent til urent", dvs at man tørrer sig forfra og mod endetarmen, og ikke den anden vej.

Hvis man føler ubehag eller gener ifm udflåd, så kan det være en god ide at tale med en læge om det. Din egen læge vil kunne lave en gynækologisk undersøgelse (eller henvise dig til gynækolog, hvis du ikke ønsker din egen læge skal undersøge dig). En gynækologisk undersøgelse giver lægen mulighed for at se skedens slimhinde med det blotte øje, samt at tage prøver fra slimhinden. Det kan ofte ret hurtigt afgøres udfra en gynækologisk undersøgelse, om der er behov for behandling.

Det lyder umiddelbart som en naturlig cyklus du oplever, men hvis du oplever mindste ubehag eller bliver i tvivl, vil jeg anbefale du kontakter din læge.

Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mvh

David

Davids billede
David har svaret på dette spørgsmål