hjææææælp!

brevkassespørgsmål

hjææææælp!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Kære Cyberhus, Jeg opdagede eller lagde mærke til da jeg var 10-11 år at jeg havde sådan noget hvidt/cremefarvet noget sidene ''inde'' i urinrørsåbningen tror jeg det hedder? Det er bare ligesom en lille klump som man godt kan fjerne hvis man sidder og kradser det af, det ligner lidt en mørkere farve udflåd når man ''skraller'' lidt af men jeg tør ikke gøre det for meget. Ved jo ikke hvad det er. Det skal lige siges jeg ikke har haft sex og har ikke fået min mens endu. Er det normalt, altså det der er i mit underliv?? Er nemlig ret nervøs..

Glemte lige at sige, at jeg har undersøgt på nettet om det kunne være en form for skedesvamp men der står at man føler ubehag, så som kløe, røde knopper, lugt osv men mit underliv føltes helt normalt?

Svar:

Hej du

Hvor er det godt, at du skriver her ind, når du er så bekymret! Lad mig sige med det samme: det lyder bestemt ikke som noget farligt.

Inde i skeden er der en masse mælkesyrebakterier, de skal holde bakterier udefra væk. I skeden findes også en lille mængde svampe, det er helt naturligt. Nogle gange kan svampene så at sige få overtaget, og så bliver der for mange af dem. Hvis det sker, vil det begynde at klø, og man får lige pludselig mere udflåd, end man plejer. Ens udflåd bliver klumpet, det kan faktisk ligne hytteost lidt. Skedesvamp lugter ikke, men det kan begynde at svie rigtig meget, hvis man kradser hul i slimhinden på grund af kløen.

Har man fået svamp i skede, kan man få et svampemiddel, så det kan blive normalt igen.
Hvis du ikke har kløe forneden, tror jeg ikke, at du har skedesvamp. Jeg tror, at det du har er noget udflåd, som måske er tørret lidt ind.

Hvis du stadig er nervøs eller bekymret, synes jeg, at det vil være en rigtig god idé, at du tager forbi din læge. Han/hun har stor erfaring i at kigge på den slags.

Jeg håber, at du kan bruge svaret til noget.

Hilsen Kathrine