har jeg fået en sygedom?

brevkassespørgsmål

har jeg fået en sygedom?

brevkassespørgsmål af
Signe M
14 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hej jeg er en pige og jeg er 14 år.

i noget tid nu har jeg oplevet nogle smerter i mit underliv, og så oplever jeg også at min mave knurre/bobler hvis man kan sige det på den måde.... det har stået til i noget tid nu. vi har bestilt tid til lægen, men ville lige høre jeres bud om hva det kunne være?? er virkelig bange for at jeg har fået en form for kræft eller sådan noget! please hjælp!!

Svar:

Hej med dig.

Det lyder ikke rart, jeg skal se om jeg kan hjælpe dig.

Det er højst sandsynligt ikke kræft. Kræft er meget sjældent i din alder. Det kan være mange andre ting. Både noget med fordøjelsen, eller noget med underlivet.

Når det knurrer og bobler tænker jeg, at det har noget med fordøjelsen at gøre. Det kan nemlig godt knurrer og boble når tarmene flytter maden rundt. Der kan komme noget luft når maden bliver nedbrudt of fordøjet og det kan godt give nogle lyde. Nogle gange hvis man har lidt for hård mave, kan det godt gøre lidt ondt i maven. Andre gange ved man ikke helt hvorfor det gør ondt, og for det meste går det over igen.

Det kommer meget an på, om der er et mønster i smerterne og lydende, feks. om det kommer lige når du har spist, eller når du skal på toilettet. Det lyder som en fin idé at I har bestilt tid hos lægen. Han eller hun vil sikkert spørge om det kommer i forbindelse med noget bestemt, om din afføring er normal, om du spiser varieret, og om du drikker nok og dyrker motion. Det kan også være du bliver spurgt om du har det godt og er glad, for nogle gange kan man godt få ondt i maven hvsi man ikke har det godt, eller går og og er ked af det. Alle spørgsmålene er for at finde ud af hvad det kan være, så du skal ikke blve overrasket over, at du måske biver spurgt om mange ting.

Jeg håber du kan bruge mit svar. God bedring.

Hilsen Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål